Nån som paddlat runt Öland?

Hej!

Jag när en dröm om att paddla runt Öland och undrar om det är någon som kan bidra med tankar kring detta.

Jag är ingen flitig paddlare, men har gjort en del längre turer - bland annat har jag paddlat igenom Helgaån (ca 17 mil.)

Har någon gjort resan runt Öland? Händer det att folk får för sig att paddla runt ön? Vad bör man tänka på?

Jag tänker mig att det är en sträcka på ca 30-32 mil och jag tänkte övertala min flickvän att möta mig en eller två gånger för att ge mig inspiration och proviant...

Hälsningar

Martin

Jag kan tänka mig att Öland är ganska likt Gotland?
I en del inlägg längre ner berättar jag lite om hur jag paddlade Gotland runt.
Gör som jag! Övertala din flickvän att följa med!

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Öland Runt

Hej!

Sommaren-99 var vi ett mindre sällskap som paddlade runt Öland. Distans: 300 km. I snitt 45 km/dag. Start: östra kustlinjen, mer än halvvägs upp från sydspetsen. Kurs:S. På västra sidan gjorde vi en avvikelse NV upp till Blå Jungfrun (8 km) och tillbaka därifrån till Byxelkrok(14 km). Tid: 7 dagar drygt. Erfarenhet: ganska långtråkigt och enformigt att följa en strand med stenbumlingar här och var. Då det mestadels är långgrunt (med botten bestående av kalksten?) på östra sidan tvingas man vada ett antal 100 m in till land vid rasttillfällen. På många ställen är det översållat med klappersten. Det är inte helt lätt att hitta bra tältplatser: sandstränder, inhängnade ängar med betande kor.
Summa summarum: jag skulle hellre rekommendera en längre förflyttning tex. på västkusten: Marstrand - Strömstad eller längs med ostkusten. Anser det mera stimulerande och givande att tvingas navigera sig fram mellan öar mm.

Mvh.

T.A.

P.S. Ovanst. sifferuppgifter är ungefärliga.

D.S.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips