Nån som paddlat runt Öland?

Hej!

Jag när en dröm om att paddla runt Öland och undrar om det är någon som kan bidra med tankar kring detta.

Jag är ingen flitig paddlare, men har gjort en del längre turer - bland annat har jag paddlat igenom Helgaån (ca 17 mil.)

Har någon gjort resan runt Öland? Händer det att folk får för sig att paddla runt ön? Vad bör man tänka på?

Jag tänker mig att det är en sträcka på ca 30-32 mil och jag tänkte övertala min flickvän att möta mig en eller två gånger för att ge mig inspiration och proviant...

Hälsningar

Martin

Jag kan tänka mig att Öland är ganska likt Gotland?
I en del inlägg längre ner berättar jag lite om hur jag paddlade Gotland runt.
Gör som jag! Övertala din flickvän att följa med!

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Öland Runt

Hej!

Sommaren-99 var vi ett mindre sällskap som paddlade runt Öland. Distans: 300 km. I snitt 45 km/dag. Start: östra kustlinjen, mer än halvvägs upp från sydspetsen. Kurs:S. På västra sidan gjorde vi en avvikelse NV upp till Blå Jungfrun (8 km) och tillbaka därifrån till Byxelkrok(14 km). Tid: 7 dagar drygt. Erfarenhet: ganska långtråkigt och enformigt att följa en strand med stenbumlingar här och var. Då det mestadels är långgrunt (med botten bestående av kalksten?) på östra sidan tvingas man vada ett antal 100 m in till land vid rasttillfällen. På många ställen är det översållat med klappersten. Det är inte helt lätt att hitta bra tältplatser: sandstränder, inhängnade ängar med betande kor.
Summa summarum: jag skulle hellre rekommendera en längre förflyttning tex. på västkusten: Marstrand - Strömstad eller längs med ostkusten. Anser det mera stimulerande och givande att tvingas navigera sig fram mellan öar mm.

Mvh.

T.A.

P.S. Ovanst. sifferuppgifter är ungefärliga.

D.S.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips