Någon som testat lifesaver bottle?

Hej! Jag skall ut och vandra en sväng i Nepal och funderar på att skaffa en lifesaver bottle för at rena vattnet. Är det någon som testat denna produkt?

Den påstås kunna filtrera bort i princip alla virus/bakterier/orenheter. Är det bättre att köra med vattenreningstabletter?

Är det någon som vet vad är det för typ av orenheter i vattnet som rinner i Himalaya och varför man inte kan dricka det? Är det bakterier och isf. var kommer de ifrån?
http://www.lifesaversystems.com/

Tacksam för kommentarer, mvh.

/Emil

Nej men MSR Waterworks II och det fungerar kanon. I de flesta fjäll där det förekommer vilda och tama djur samt människor skall man vara försiktig med vattnet. Om man nu inte vill ha in några extra koliebakterier i systemet....

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Fungerar säkert.

Vikten på tabletter för rening avgör nog för de flesta valet av metod.

Huruvida ett filter klarar lika bra som kemikalier att ta kål på bakterier o annat, så vet jag inte, men min erfarenhet säger mig att kemikalier vinner.

Kanske någon medlem av utsidans expertpanel kund klargöra det hela ?

Visst dom fungerar utmärkt

Billigare och flexiblare är dock att köra med ett billigt kolfilter kombinerat med vattentabletter eller kokning.

Matlagningsvatten räcker att köra genom kolfiltret - det kokas ju ändå direkt.

Dricksvatten - koka eller vattentab behandling innan kolfiltret.

Sen ett reningssugrör som t.ex det här http://www.surplusandoutdoors.com/s...ous/web-tex-surviva-pure-survival-550442.html

I reserv så man kan i särskilda lägen snabbt få tillgång till dricksvatten.

Hej ,
Kör själv med MSR waterworks mest för att det går att hitta filter överallt till dessa.

Vattenrening generellt

Två huvudtyper av föroreningar:
mikroorganismer (protozoer, bakterier, virus, mm)
kemikalier (tung-/metaller, gödningsmedel, gifter, algtoxin, mm)

Mot mikroorganismer fungerar
kemisk rening nästan alltid (gäller Sverige, men beakta bäverrika vattendrag)
hushållsprodukter
Jodopax, Klorin, kaliumpermanganat (väldigt begränsad verkan)

kommersiella[/I
Xinix/Aquacare/Aqua Mira (klordioxid), Puritabs(Tror inte att dessa finns längre, Kanske FM har dom i nått lager), Micropur forte (Nya varianten från Katadyn)
MSR MIOX

- Kokning, klarar i princip alla organismer.

Av de keramiska filtren så är Katadyn Pocket herre på täppan, pga filterutformning (0,2µm), reningskapacitet (50 000 l) och mekanisk funktion.
Detta filter används/rekommenderas av Röda Korset.
Tätt efter Pocket kommer Katadyn Combi, som är ett kombinationsfilter med 0,2µm keramiskt filter och ett slutfilter av aktivt kol. Kolfilterdelen har dock "endast" kapacitet för 400 liter.
Negativt med Katadynfilterna är att de vanligtvis är tämligen dyra.
(Filterpatronerna är individuellt utbytbara.)

MSR Waterworks och Miniworks är troligen de mest kommerciellt gångbara/prisvärda. De gamla modellerna/filterpatronerna klarade 500 liter medan de nya "EX"-patronerna (passar de gamla pumparna) klarar upp till 2000 l.
Filtret består av ett keramiskt- och ett kolfilter, medan Waterworks har ett 0,2µm slutfilter.
USMC har valt MSR Miniworks för "world wide use".
Kan inte rekommendera "flaskfilter" - har ett Pentapure Oasis som är föregångare till Katadyn Bottle/Extream och den har jag aldrig varit nöjd med. Och att betala 8-900kr för en Katadyn Bottle när man kan lägga till några hundra och få ett MSR-pumpfilter är tyvärr som att kasta pengarna i sjön enligt min mening.

Hoppas det blev lite "klarare" ! :)

Lars

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips