Någon som gått Kårsavagge-Unna Allakas på skidor?

Undrar om det är någon som gått direkt från Kårsavagge till Unna Allakas på skidor? Undrar speciellt om det går bra att ta sig upp ur Kårsavagge för vidare färd över Boazutjåkka?

Enklaste vägen är över gorsajökeln. Där finns några sprickområden som man ska se upp med. Där finns också en jävla massa skoterspår, så det är bara att följa dem upp mot passet, och sedan ner mot sjön 1115. Man rundar alltså Gorsacohka. Verkar för övrigt vara en ganska lång dagstur.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tänkte mig snarare upp mot Njunjesryggen rakt söder från luspen av nedre Kårsasjön. Det verkar finnas en lämplig hylla att gå på högre upp i branten. (Bara tittat på sommarbilder och karta.) Etappen skulle i det fallet bli knappt 3 mil och omkring 750 höjdmeter - ungefär vad jag åkte på förmiddagen idag.

Det ser lite krångligt ut på avstånd, men på den tiden jag jobbade med rovdjursinventeringen körde vi upp med skoter just den vägen du nämner. Borde gå minst lika bra med skidor.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips