Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hej, tänkte bygga en ställning för att torka mat. Träramarna kan jag bygga själv i verkstan men vilket nät ska man köpa? Vågar man använda myggnät till fönster?
är man sån som är rädd för plastgifter osv så nej. ska det bara lufttorkas utan värme och du inte tänker leva på den torkade maten länge så är det nog ingen större fara för akuta problem. Finns nät i rostfritt annars, bättre om det ska till värme i torkningen också.
Vi kör med myggnät i plast till vår hemgjorda tork. Vi använder en ställning till ELFA-backar som bas och har hittat stålramar som passar i den.. Har man träramar kan man säkert lägga dem ovanpå varje hållare eller fästa en kantlist som funkar i spåren.
Torkar man mycket så finns det också korgar med finmaskigt nät till ELFA-systemet vilket skulle göra det hela mycket smidigare.
Självklart tvättade vi av näten ordentligt innan vi använde dem och temperaturen blir inte ens i närheten av 60 grader så jag ser inte riktigt vad som skulle vara farligt med plast.
Det finns ju hundratals med olika plaster, därför försöker de som arbetar med livsmedel t ex ölbryggare att välja plastmaterial (t ex hinkar) som är godkända för livsmedel
Tack för svaren.Tog kontakt med en plasttillverkare och de erbjuder denna produkt http://www.kariba.se/shop/product/nat-43a-1x25m-natur?tm=plastnat/specialnat Den ska tåla 80°.
De är villiga att sälja mertervis och priset blev 110 kr metern. Frakten 149 kr.
Jag kommer nog bygga 8 stycken galler där varje är 50x50 cm. 350 kr är ganska överkomligt pris skulle jag säga.
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
4 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...
Näst sista etappen! Mer om det snart. Men först ngt om ngt som ligger varje turåkare varmt om hjärtat: mat!
På de flesta depåstopp har det funnits ...
1 kommentar
Det handlar inte bara om lättare utrustning; det handlar om att välja det som verkligen betyder något för ditt äventyr, sortera bort saker som inte ...
1 kommentar