Nackdelar med fyrsasongstalt? Marmot Odyssey?

Hej!

Ar pa vag att inforskaffa ett tvamannatalt. Framfor allt ska det anvandas under var, sommar och host men jag kan kanske aven tanka mig nagon eventuell vintertur. Ar det da nodvandigt att ha ett fyrsasongerstalt eller klarar man sig med ett tresasongstalt aven pa kortare vinterturer? Vilka nackdelar medfor ett fyrsasongerstalt under de varmare arstiderna? Uppenbarligen blir de tyngre och jag kan aven tanka mig att de ar tatare och varmare - synpunkter?

Ar det nagon som har erfarenheter av Marmot Odyssey eller Marmots talt overhuvudtaget? Tycker detta ar ett intressant talt men har inte lyckats hitta nagra recensioner. Det har ett bra pris, en liten vestibul (hade garna fatt vara storre) och relativt lag vikt.

mvh Anders

Jag har aldrig sovit i ett Marmot-tält, men jag har tittat både på Odyssey och Racer X i butik och de verkar väldigt prisvärda. Racer X har dubbla absider och det gör det väldigt smidigt att hålla ordning - båda som sover i det har varsitt utrymme.

Dock är jag tveksam till dem i vintermiljö. De här tälten är gjorda för amerikanskt tresäsongsanvändande, dvs ganska torrt och varmt klimat. Stora delar av innertältet är bara nätpaneler vilket gör det dragigt om det är kallt. Å andra sidan är de därmed svala om det är varmt ute. De har heller inte speciellt många förankringspunkter, vid stark vind vet jag inte hur bra de står. Jag var själv ute en "kort" tur i påskas (tre nätter) men det stormade i alla fall, och jag var glad att jag hade ett fyrsäsongstält då kubikmetermängder snö pressades upp mot duken och vi var tvungna att gå upp och skotta ett par gånger per natt.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag äger den gamla modellen på Marmot Equinox som är ett liknande tält som du tittar på. Efter att ha sovit ungefär 50 nätter i det kan jag bara konstatera att det är ett kanontält! Väl tilltaget för att vara för två personer och ventilationen blir helt suverän med näten. Tältet är oerhört välgjort, det känns som nytt trots att det är använt i all sorts terräng.
Jag skulle dock inte använda det under vinterturer med tanke på näten...
Jag tycker absolut att det är värt att köpa ett tresäsongstält om man inte tältar allt för ofta på vintern. Det går alltid att hyra/låna de få gånger man vintertältar och du kommer att sova betydligt skönare på sommaren i ett bra tresäsongstält.
Jag kan tillägga att min syster precis köpt sig ett Odyssey så jag kan återkomma när det är testat.

Eberg; sa:
Ar det nagon som har erfarenheter av Marmot Odyssey eller Marmots talt overhuvudtaget? Tycker detta ar ett intressant talt men har inte lyckats hitta nagra recensioner. Det har ett bra pris, en liten vestibul (hade garna fatt vara storre) och relativt lag vikt.

mvh Anders

Köpte ett Odyssey 2-mans i våras och har använt det en del i sommar. Jag är väldigt nöjd med det mesta, det går fort och är enkelt att resa, rymliga innermått och abside stor nog att laga mat i. Rekommenderas varmt!

//David

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips