Myror

Nån som har koll på hur myror är funtade.

Man brukar ju ibland sätta bas mitt i ett myrinvaderat område - som nu.

Inne i en enbuske med bara liggunderlag,sovsäck och överdrag.
På dagen visar det sig att det var en myrstack - där.
Visst dom knallar omrking och har sig på sovsäcken med det är enstaka spanare på uppdrag bara.
Men runt om kryllar det av myror - nästan så många så dom kan bära in hela köttpaketet på liggerunderlaget till stacken.

Men det gör dom inte , har det nått att göra med att en myra måste lyckas med att tugga loss en gobit från en, lägga ett doftspår o
gå till stacken så dom andra hittar?

Hehe frånvaron av angrepp kanske då beror på att dom som försöker sig på ett sådant tilltag avlider omedelbart och kan inte återvända till basen...

Jag har nämligen råkat ut för att en arsenlig mängd myror gett sig på mig när ja slaggat...
Men då kanske en spanare lyckats återvända med en mumsbit - hehe.

Kan det va så?

Jag har upplevt samma sak med myror men det verkar som om de bara är ute efter en specifik sak per gång. Om en myra hittar det den ska leta efter så går den tillbaka till boet och berättar att där är mer att hämta. Sedan kommer fler myror dit och hämtar.

Angående myrbett så kan det även vara så att myror försvar sitt bo och om du inte är tillräckligt nära det så låter de dig vara ifred. Börjar du gräva i myrstacken så blir du garanterad biten. Det finns väldigt många arter av myror och olika arter beter sig olika. Vissa är betydligt mer aggressiva än andra.

Vad jag har hört (men vet inte om det är en skröna) så har myror så liten hjärna att de så att säga inte själva har nån intelligens, men de har signalsystem mellan sig som gör att en stack får en slags intelligens.

Se myrorna som enskilda hjärnceller så att säga.

Tittar man på en enskild myra så verkar den irra runt mer eller mindre slumpmässigt, men backar man så ser man myrstigar och samarbete.

Jag har för mig att det tas upp av Hofstader i GEB.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg