Mustagh Ata tillstånd 2007

Inresa planeras till den 7 Augusti 2010.

Relativt sent paa saesongen om du fraagar mig.

Finns det någon här på forumet som har erfarenhet av Kinesisk byråkrati?
Jovars :)
Den kan vara bedroevlig. Bra att ha allt klart foere avfaerd, aeven om det funkar att ordna allt paa plats.

Vi vill helst vara oberoende av externa arrangörer.

Svaart numer. De aer inte glada aat att saelja delar av ett paket eller bara ett klaettertillstaand.

Behövs tillståndet från CMA innan avfärd? Hur kommer man i kontakt med dem?

Nej, det behoevs inte.
Du kan prova med att maila Kong Baocun - climbing@126.com
Haelsa fraan mig. Det kanske hjaelper, eftersom jag lyckats med lite specialdeals tidigare (cykla till BC etc.)

Behövs transporttillstånd mellan Kirgizstan och Kina?

Ja, om du reser via Torugurt Pass. Arrangoer i Kirgizstan eller Kina loeser detta. Du kan fixa ett separat tillstaand foer sjaelva resan fraan Bishkek, vid sidan av allt som har med klaettringen att goera.
Nej, om du reser via Irkestam. Funkar med lokalbussar hela vaegen daa.

Hur löser man logistiken mellan Kashgar och Muztagh?

Du kan aeven haer ta lokalbuss, lifta etc, men arragoeren kommer garanterat foersoeka saelja in denna transport som en del av paketet, kanske aeven beraetta att det aer illegalt att resa i omraadet utan "grupptillstaand" (vilket inte aer sant). Beroende paa laeget i provinsen aer det moejligt att du behover ett ATP (Alien's Travel Permit). Laett att ordna via lokala PSB (polis) i Kashi. Detta aer dock viktigt att kolla foere avfaerd fraan Kashi, annars kan du bli stoppad i checkpointen i Ghez. Kolla detta direkt med PSB. De aer de enda som vet hur dagslaeget aer och eventuellt de enda som beraettar hela sanningen.
 
Måste tacka för riktigt bra svar. Kanske uppstår fler frågor. En fråga har jag direkt.

Läste det här på Summitpost:
Late June to mid September.
The period with the best snow conditions and weather is usually in the end of July and beginning of August.
Going early can result in tough route finding and deep snow.
Being there late in the season; you may have to deal with fresh deep snow, or icy slopes and the crevasses are at their largest.
There is no record of any winter ascents of Muztagh Ata.

Låt oss säga att vi kommer till base camp 10 augusti. Du skrev att vi är relativt sent på säsongen. Klart det kan vara jobbigt att gå i nysnö eller om det snöar, med det är mest glaciärsprickor jag tycker låter som största problemet. Vet du nåt om start 10 augusti är för sent på Muztagh Ata?
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Låt oss säga att vi kommer till base camp 10 augusti. Du skrev att vi är relativt sent på säsongen. Klart det kan vara jobbigt att gå i nysnö eller om det snöar, med det är mest glaciärsprickor jag tycker låter som största problemet. Vet du nåt om start 10 augusti är för sent på Muztagh Ata?

Det aer inte foer sent, men det aer definitivt baettre att vara daer tidigare. Med normal acklimatiseringstid och med tillaegg foer naagra dagar med daaligt vaeder aer vi nu i boerjan av september. Mitt antagande aer daa att ni kommer att vara relativt ensamma paa berget och att det eventuellt kommit en del nysnoe. Det aer ocksaa fullt moejligt att maanga av flaggorna som markerar rutt och crevasser aer oeversnoeade och/eller nedplockade. Det aer ett stort berg med ett stort isfall.
Ett mindre, (?) ensamt (?) team kan faa jobba haart med att eventuellt finna rutt och forcera nysnoe. Personligen gillar jag inte heller kombinationen med maximalt oeppna crevasser och nysnoe som goemmer dem.
Jag saeger inte projektet aer omoejligt eller ens dumdristigt, men tidpunkten aer inte heller optimal. Vill egentligen bara lyfta ett varningens finger foer att det kan bli tufft.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips