Munstycken till Multifuel + lite andra frågor

Jeg skrev tidligere sitat: Jeg har tidligere hatt behov for å tenne parafin (fotogen på svensk) og fant da at det fungerte med en liten sprut T-sprit. Jeg brukte en slik flaske du får når du kjøper låsolje. Du vet en sånn med lang spiss tut.

Pump opp litt trykk på tanken, slipp ut litt fotogen, steng igjen, en liten sprut T-sprit, fyrstikk eller lighter, og du har fin fyr. Fungerte i alle fall før. Prøv deg frem før du drar så finner du ut hvor mye du skal ha av hver enkelt del.
sitat slutt.

Det må være problem med å forstå hva jeg mente, for flere har i tråden etterpå fått det for seg at jeg skulle ha bedt dem om å ha t-sprit på tanken og at dyser og slikt skulle tåle dette. Mulig det er vanskelig å forstå norsk. Nok en gang: det som var problemet var å få ren fotogen til å forvarme brenneren til å brenne godt. Noen foreslo å ha en liten veke. Jeg foreslo å ha litt sprit på en liten sprutflaske og ha dette sammen med fotogen for å få god forvarming. OK?:cool:

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Förstod inte riktigt orginalfrågeställningen. Tycker du att bensin är dåligt att förvärma med? Varför?

Jag kan förstå problemet om man inte har bensin i köket men har man det så finns det väl inget bättre att förvärma med, skulle man vilja förvärma med fotogen av någon anledning så kräver det ju alltid veke för att brinna så en strumpa vore ju bra där (nu vet jag ju inte xakt hur ditt kök ser ut).

Jag har inte upplevt att bensin har några nackdelar i någon aspekt annat än att det kanske inte är så kul om man får det i frukostflingorna.

Jag kör whispellite, för referens.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips