MTB/hybrid med 3-5 växlar?

finns det såna?

jag har aldrig behövt mer än 3 växlar på nån cykel. Vill inte ha 21 växlar eftersom det bara blir mer problem och jobbigare att fixa när de pajjar.
 

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
3-5 växlar har jag inte sett någon hybrid och definitivt inte någon MTB med.

Däremot finns ju interna nav med något fler växlar för en rimlig penning, främst tänker jag på Shimano Alfine 8 och 11. Tar man höjd för en något mindre rimlig penning kan man ju alltid drämma till med Rohloff 14-växlande...

Hybrider med sådana växelnav finns det flera av, Meridas Speeder I8 och S-Presso I8 bland annat.

Vill du ha en mtb blir det värre, men jag vet att brittiska On One har erbjudit sin Inbred med Alfine, verkar dock inte ha några inne nu.
http://www.on-one.co.uk/news/products/q/date/2011/09/09/alfine-inbreds-from-849
 
Går det inte bara att ha ett tredelat vevparti och sen ett vanligt singelfierat bakhjul med en kedjespännare/alt ram med horisontella dropouts?
Vet inte inte hur det rimmar med växlingarna (kedjelinjen) men fördelen är att hjulet blir lättare och massan på växelsystemet är mer centrerat till mitten av cykeln.
 
...alt ram med horisontella dropouts?

Eftersom nödvändig kedjelängd varierar med storleken på klingorna fram måste man ha kejdespännare så länge man inte har singelspeed eller internväxel. Frågan blir då om man har vunnit så mycket i minskad komplexitet/vikt/underhåll jämfört med en vanlig setup (typ 3x9 eller 2x10) om man ändå har treväxlat vevparti, framväxel och kedjespännare? Man sparar väl några gram på utebliven kassett och utebliven bakväxel i och för sig...
 
Tre och femväxlade nav

finns det som du förmodligen känner till.

Men Alfine 8 eller 11 är bättre val eller varför inte Rohloffs 14-växlade.

Användningsområde budget?

Thure
 

Bilagor

  • cs28_hmh856n-sh-m.jpg
    cs28_hmh856n-sh-m.jpg
    43.7 KB · Visningar: 1,019
Sparsamt

med info på sidan men jag ser på bilden att det är Shimano Nexus 8 och fälgbromsar samt dynamonav fram.

Aluminiumram.

Någotsånär bra brukscykel men cyklar du året runt så kommer fälgarna att ta stryk och behöva bytas då och då. Vajerdragningen till Nexusnavet är utsatt så man behöver göra rent där för att det skall funka bra på vintern.

Får du en bra åkställning på cykeln så är den vettig.

V-bromsar brukar slita bromsbelägg rätt mycket så de behöver bytas frekvent.

Men sånt beror mycket på var du cyklar.

Thure
 
Finns många liknade cyklar på marknaden. V-bromsar äter som sagt belägg. Flerväxlade baknav kan krångla på vintern vajern fryser lätt kan vara slumpmässigt ibland funkar det ibland inte. 3.växlat är robusta fast tristare att cykla på. Ramen på Helkaman verkar rätt stor man skall nog vara längre än 1.8m för att den skall passa
 
Om vajern

är dragen i hölje hela vägen från reglage till baknavet så krånglar det betydligt mindre.

Bästa systemet har Rohloff med dubbla vajrar så att det är drag från reglaget till växelnavet både uppåt växlingoch nedåtväxling.

En relativt billig lösning för att minska underhåll samt smuts på vajermekanismer vid baknavet är helkapslad kedja. Märkligt att detta inte är vanligare på svenska cyklar.

Thure
 
Äh fan det blir väl att man får slå till på nån gammal Pilen, Kronan eller Skeppskult. De brukar ju hålla i ur och skur. Tunga och klumpiga, men pålitliga och kräver ingen service,

Dagens hojar är för finkänsliga för mig. Ett litet gupp och alu-ramen går av, växlarna pajjar redan efter första regnet och handbromsen måste ställas in inför varje tur.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips