mountain hardwear trango 3.1

Hej.
jeg har et trango 3.1 som jeg har brugt i ca. 30 dage i både regn og sol. Jeg har dog et par ting jeg gerne vil høre om:
1. der er meget kondens om morgenen, hvad gør man?
2. hjælper et foot-print på kondens?
3. skal jeg forsegle sømmene?
4. bliver teltstænger altid lidt bøjede?
Som i kan se på spørgsmålene er det sikkert meget basale ting jeg spørger om, men jeg vil blive meget glad hvis i kan svare.
på forhånd tak.

Hej!
Jag har ett Trango Assault sedan ett par år och tycker själv att kondensproblemet är betydligt mindre än andra tält jag bott i.
Det man kan göra är att vänta med att slänga på yttertältet om det är fint väder tills man ätit och donat klart, då slipper man kondensen som kommer från marken som svalnar efter en fin dag på fjället.
Sedan brukar jag se till att ha all öppningar som går öppna. Det går alldeles utmärkt att öppna dörren till yttertältet uppifrån så att den fortfarande täcks av "flärpen" vilket ger mcyekt bra ventilation.
Ser man också till att spänna ut yttertältet ordentligt med stormlinorna (öven om det inte stormar) så kan det fläkta mer mellan inner och yttertält och vädra bort kondensen.
Bo Bra
-niklas-

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips