Mount blanc i sommar

Funderar på att bege mig ner till alperna i sommar och göra ett toppförsök på Mount Blanc, men vill helst inte göra det ensam. Känner du för att hänga med eller har du nåt bättre förslag så hör av dig.

Mycket möjligt

Jag bor i Geneve, har varit på Mt Blanc två gånger, den "normala" vägen. Hade du tänkt knatta upp genom Cosmiques stugan? När har du tänkt lägga expeditionen?

J~

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Normalvägen

Något datum är inte spikat för expeditionen och jag är rätt flexibel på den punkten. Preliminärt siktar jag dock på början/mitten av Juli, då förhållandena borde vara rätt goda.

Liksom dig har jag tänkt bege mig upp normalvägen. Dock måste jag erkänna att jag inte vet var stugan du nämner ligger.

Kanske kan passa på att fråga dig en sak. På flera sidor på nätet står att man ska ha dubbelskor, med innersko osv. Behövs detta? Borde man inte klara sig bra med ett par kängor och flera lager sockor inuti? Anledningen antar jag vara att det kan vara bra att ha stegjärn, men behövs det när man ger sig upp mitt i sommaran? När gick du upp?

Tacksam för svar

Lite smått o gott: dubbelskor är inte nödvändigt, jag kör med Sportiva Nepal extrem (läder sko), men stegjärn behövs, sommar som vinter. Jag har bara gått upp på sommaren (tänke försöka vinter nästa år), och då var den normala vägen värre än en sydfransk motorväg i augusti (packat med folk!), den alternativa vägen som dom kallar "les trois monts" går ifrån aiguille du midi och är något längre, tre dar om man vill bli kvar i stugorna, alternativt bivi på glaciären.

Klättrar du vanligtvis själv eller har du tänkt att anlita lokal guide? ta med nån från sverige?

~J

Utan Guide

Jag planerar att försöka klara mig utan guide, vilket jag inte tycker borde vara några större problem om man är försiktig och följer normalleden.

Jag har ingen direkt erfarenhet av bergsklättring men jag har befunnit mig på hög höjd utan problem och jag har vandrat en hel del.

Den utrustning jag saknar, t ex stegjärn, hyr eller köper jag i chamonix.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips