Montane Featherlite Pants

Hej och gott nytt år på er!

Jag är fortfarande ute efter de perfekta vandringsbyxorna och idealen (Thorofare från BPL och Elite Pants från Rohan) finns tyärr inte i rätt storlek. Liquid Rock är bra men funkar bäst på sommaren tycker jag. Funderar därför huruvida det går att vandra i Featherlight Pants som jag antar är i samma pertex matrial som Featherlight Smock. Hur fungerar det direkt mot huden? Jag har aldrig burit smocken direkt mot huden men jag kan väl tänka mig att det skulle kännas lite "clammy". Däremot svettas man ju inte lika mycket om benen.

Någon som prövat?
 
Har själv gått i ett par ofodrade prasselbyxor från Newline, 10g tyngre, lite mindre vindtäta och 200kr billigare än Featherlite pants. Det går bra, men när vinden friskar i känns de lätt lite tunna. Allt kravlande över stenar och rötter känns mer genom byxorna (även om de hållit, hittills), men en rejäl gren skulle nog kunna göra ett rejält hål, eller iaf ge sår igenom byxorna. Man kan också frysa rätt bra om de ädlare delarna. Värst enl mig är avsaknaden av fickor, om man går i t-shirt eller skjorta och prasselbyxor så har man ingenstans att stoppa kompass/karta/godis/kamera/fickkniv/tändstickor/whatever. Det är irriterande.

Byxornas stora fördelar är att de knappt känns mot huden, ventilerar bra samt torkar svinfort efter regn. De är dessutom billiga.
 
Jag har två (!) par montane featherlite, så bara det säger väl vad jag tycker om dem? Jag gillar dem med andra ord. Har än så länge inte fjällvandrat med dem, men däremot har de varit med i skogen, på flerdagsturer i fjällen på mtb, i gymmet, mm.

På sommarens blåsiga cykeltur i vindelfjällen hade jag dem på varje dag, tillsammans med cykelbyxor. Perfekta! Skyddar bra mot vind och lättare regn, torkar snabbt, och känns knappt mot huden. Kommer definitivt att använda dem tills de faller sönder, både för cykling, vandring och hemma. Och när mina två par gått sönder köper jag fler!

/M
 
Kanon, det låter ju helt klart värt att testa då jag ändå ska beställa lite andra saker från England. Hur är de i storleken? En size 34, large?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MonicaKa Montane Lite Speed, regn? Lättpackning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.