Mont av 9-delad kedja ?

Hej

Skall montera min första smala shimano kedja för 9 delad krans.

Det medföljer en "connecting pin " som jag läst skall användas vid mont av dessa smala kedjor,men när jag packar upp kedjan sitter det en i tryckt nit i ena ändan på kedjan redan.

Så jag undrar om jag kan använda denna niten och pressa i den el skall jag ta bort den och använda den medföljande lösa niten ?

Hoppas att någon förstår vad jag menar och kan hjälpa mig med detta.

Mvh/T
 
Först

ska du ju förmodligen kapa kedjan så att du får rätt längd. Kolla antalet länkar på den gamla. När du den bryter (kapar) kedjan gör det då i rätt ände så att de passar ihop. Jag brukar få ta bort tre-fyra länkar för att det ska bli bra. Sen ska du absolut använda den medföljande "pinnen" där jag vill minnas att första halvan går lätt, sen måste kedjeverktyget pressa in "pinnen" lagom långt. Det brukar följa med en tydlig steg-för-steg bruksanvisning, kolla och följ den så blir det bra !

Lycka till

Junioren
 
Tack för svaret,det verkar lite underligt att shimano låter en nit sitta i ena ändan på kedjan om man inte skall använda den ?

Eller så är det kanske en restprodukt från tillverkningen ?

För att vara säker använder jag den medföljande niten som du föreslog.

/T
 
Lyckan sitter i kedjan

Med ett billigt kedjelås, t ex

http://cykelcity.jetshop.se/kmc-kedjelas-9delat-p-4147-c-143.aspx

kan du lätt montera/demontera kedjan utan verktyg. Att kapa kedjan till rätt längd första gången kommer du förstås inte ifrån. En lättdemonterad kedja är en kedja som blir rengjord och smord ordentligt är en kedja som sliter mindre på drivlinan är en kedja som växlar bättre och lever längre är en roligare cykel ger en lyckligare cyklist...

Om du redan monterat kedjan med medföljande nit, tänk på att inte bryta kedjan i den niten nästa gång!
 
Vill

bara komplettera med att bryter du kedjan igen så måste du skaffa ytterligare en likadan nit att använda för att sätta ihop den igen. Det går att använda den gamla ordinarie niten, men den släpper efter ett tag.........och då gör det ont. kostar en tia hos cykelhandlarn. Se bara till att du får en nit till din 9-delade kedja, det finns några olika

Hälsar
Junioren
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.