Alltid byta kedja + krans?

Efter cirka 300 mil beslöt jag att byta (enbart) kedja. Kedjekransen såg inte särskild sliten ut, men efter kedjebytet hoppade kedjan likväl över kuggarna på de minsta yttre dreven.

300 mil är ingen särskilt lång sträcka, även om jag misshandlade kedjan med cykling i alla väder och underlag utan rengöring (var dock noga med att alltid spreja kedjan med kedjesprej). Trots detta blev jag alltså tvungen att byta även kedjekransen.

Min fråga: Finns det något sätt att undgå kedjekransbyte vid byte av kedja?

/Tobbe
 
Hallå!

Tycker du gjort rätt man borde komma 300mil med kedjan utan att behöva byta kransen oxå!
Jag kör ca 300mil(dock på bra kvalitet på kedja) Brukar kunna använda 2kedjor på samma krans.
Men som du skriver kuggar den över så är ju kedjan för sliten(å utdragen) för att kunna passa på den nya kransen!
Så antingen får du byta oftare eller kör längre å då byta kedja å krans samtidigt.
Kedjehjulen fram brukar dock hålla mkt längre tack å lov!

/Janne
 
Det är inga problem att ha kvar den gamla kassetten om man byter kedja innan den har slitits för mycket. Min senaste kedja (Ultegra) bytte jag efter 207 mil. Då visade min kedjemätare på 0,75% sträckning, och längre än så vill jag inte köra mina kedjor.

Om det inte funkar med ny kedja, sätt tillbaka den gamla. Du kan köra några hundra mil till, och sedan byta både kedja och kassett.
 
Skrev lite konstigt på slutet, tydligen så hade din gammla kedja slitit på kransen så den var sliten å då passade den ju såklart inte med den nya kedjan!
Men håller med ovanstående kör lite till med dom gamla grejorna å byt allt till nytt nsta gång!
/Janne
 
Du kan använda dig av 2 st kedjor, som du byter relativt regelbundet. När du tar av kedja nr 1, kan du rengöra denna och olja in den. Därefter låter du den hänga och "dropp av". Under tiden sätter du på kedja nr 2 som du rengjort och oljat in tidigare.

LeifP
 
kedja+krans

Nej - det finns inget sätt att slippa byta krans om man har en (1) kedja som är så sliten att man behöver byta den. Riktigt att ju flera kedjor du har till samma krans desto flera mil kan du köra - max 3, men 2 är OK. Hålla rent är A & O. Särskilt vintertid då man kanske kör i vatten, snö o salt. Sen beror det på vilken typ av kedjeolja du använder. Hör med din cykelbutik.
/davidp
 
Min metod

Jag kör med en kassett och tre kedjor, skiftar var 75: e till 100: e mil då brukar kasetten räcka i 500 -600 mil, men är då så sliten att kuggarna på de två mest slitna dreven på kasetten är sylvassa i toppen.

Jag kör med relativt billiga kedjor och kassetter. Jag har vid något tillfälle mot slutet av kasettens livstid lyckats cykla ihop kedja och kassett s.a.s. ånyest på de mest slitna dreven då det kuggat över direkt efter kedjebyte.

Kommer iår att köpa en kedjemätare.
 
Jag kör med en kassett och tre kedjor, skiftar var 75: e till 100: e mil då brukar kasetten räcka i 500 -600 mil, men är då så sliten att kuggarna på de två mest slitna dreven på kasetten är sylvassa i toppen.

Jag kör med relativt billiga kedjor och kassetter. Jag har vid något tillfälle mot slutet av kasettens livstid lyckats cykla ihop kedja och kassett s.a.s. ånyest på de mest slitna dreven då det kuggat över direkt efter kedjebyte.

Kommer iår att köpa en kedjemätare.

Konstigt, du gör som jag. Men min kassett håller i över 2000 mil. Men jag kör med dyra kedjor (SRAM) och kassetter (xt). Dessutom har jag framdrev som inte slits ut i första taget (Stronglight Zicral).

Mange
 
sram

Konstigt, du gör som jag. Men min kassett håller i över 2000 mil. Men jag kör med dyra kedjor (SRAM) och kassetter (xt). Dessutom har jag framdrev som inte slits ut i första taget (Stronglight Zicral).

Mange

SRAM 830 kasetter och Connex kedjor. Erkännas skall också att kedjerengöringer sker vid bytet och smörjan brukar vara Vet lub, så jag har säkert mig själv att skylla för de få milen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.