Hoppande kedja och "klick" i trampan

Hej hej!

Jag upplever två problem med racern (Scott S30, ca 2 mån gammal) och eftersom jag anmält mig till vättern så lär jag kolla upp dem nu medans tid fortfarande finns. Jag har varit på en service men nedanstående fel borde väl gå på garantin?

1. Det känns ett litet "klick" när höger pedal är ca 45 grader uppåt/framåt och jag står upp och tar i lite extra. Detta känns inte av i vänsterfoten alls. Det kommer på samma ställe varje "trampvarv".

2. När jag växlar från lilla till stora kransen så har kedjan en tendens att helt enkelt hoppa för långt och hamna mellan stora kransen och min högerfot. Även om jag bara har 2 kransar så finns det ju flera "lägen" på framväxeln som jag försöker använda mig av för att framväxeln inte ska skava mot kedjan i vissa lägen (naturligtvis inte lilla/lilla och stora/stora, försöker spara på kedjan). Det här "felet" har kommit ungefär samtidigt som jag börjat försöka anpassa framväxelns läge med hänsyn till vilken krans jag använder på kassetten. Växlar jag riktigt långsamt så händer det inte heller. Det är när jag blir lite exalterad inför ett snabbare parti och växlar snabbt som det händer. Därför misstänker jag skit bakom spakarna, vilket ofta varit felet i mitt fall ;).

Alla tips mottages tacksamt!
 
Om problem 1 inte löser sig med ovanstående tips kan du även kolla så att pedalen sitter ordentligt fast i vevarmen samt att det inte uppstår ett ljud mellan pedal/kloss/sko. Missljud i cyklar kan ibland vara svåra att lokalisera.
 
Tack för tipsen!

Jag har försökt skruva åt centrumbulten till vevarmen men den satt redan fast. Även skruven till pedalen sitter fast ordentligt så det är ingen av de skruvarna. Några fler förslag?

Jag har justerat stoppskruven till växelföraren och det ska fungera bra nu.

Jag har suttit och läst en massa på sheldon browns hemsida men tyvärr (och konstigt nog) inte hittat någonting om vevlager (där jag antar att problemet sitter nu när skruvarna är åtdragna ordentligt).

Tacksam för all hjälp!
 
Såna här klickljud

är enerverande. Tipsen så här långt är OK.

Du borde nu kolla att framdreven inte skevar och att de är väl fastskruvade i vevarmen. Kolla också att bakväxelns sporrhjul sitter rakt och att kedjan inte är för lång eller för kort.

Vad har du för pedal? Läge att spänna fjädringen om det är en SPD eller liknande pedal? Sitter klossen fast förankrad under skosulan?

Visst kan det vara vevlagrets fastskruvning i ramen också men det är mindre sannolikt på en så ny cykel.

Angående fel nummer två kan det även bero på att kedjan är väl lång respektive att framdreven och eller kedjan är slitna men det är lite osannolikt efter 2 månader.

Thure
 
Bra. Klickar det varje varv är det sannolikt vevrelaterat. Sen har jag fått klick varje kedjevarv i de där nya coatade kedjorna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.