Soraframdrev med 9 delad kassett?

Hej
Jag närmar mig kassett och kedjebyte på min för ett par månader sedan inköpta begagnade logic 800. Det sitter 2x8 Shimano Sora växelprylar på den idag. Kassetten jag har idag är en 12-23 men jag använder sällan för att inte säga aldrig 12kuggen. Däremot saknar jag ofta en kugge mellan 15 och 17 och även mellan 17 och 19. Därför är jag sugen på att sätta på en 9 delad 13-23 istället. Efter vad jag läst så ska det gå utmärkt. Växeln bak bryr sig inte om hur många drev som sitter där utan det är själva växelreglaget jag får byta. MEN jag kommer ju också behöva sätta på en smalare kedja än den som sitter idag och då undrar jag om det blir problem med framdrevet som jag helst vill slippa byta. Är det för brett för den smalare kedjan som krävs för den 9 delade kassetten?

Rent instinktivt tycker jag själv att det inte borde vara något problem då det skiljer mindre än en millimeter om jag inte läst fel och jag kan idag ricka på kedjan ganska bra. Men jag vill ändå höra vad ni kunniga människor här på forumet har att säga...Kass att stå med nya grejor och sen behöva lägga ytterligare pengar som man inte räknat med för att kunna använda dem juuu.
 
Jag har i alla fall inga som helst problem att använda framdrev för 9-delat till i övrigt 10-delat system. Så här skriver Sheldon Brown:

Old Chainrings, New Chains
There is a lot of confusion about the compatibility of narrow 9- and 10-speed chains with older cranksets. Shimano says you should replace the inner chainring(s) with specially designated 9- or 10-speed ones, but then they're all too eager to sell you stuff, whether you need it or not.
These chainrings have the teeth slightly farther to the right than the older chainrings to work a little better with the narrower chains. There is no difference whatever in the crank spiders.

The manufacturers also concerned about clueless users. The worst-case scenario is that you will be riding along with the bike in its highest gear (large front, small rear) and then for some bizarre reason shift down in front before downshifting in the back. (There is no shift pattern in which it is reasonable to shift in this sequence.) If you do shift this way, there's a small chance that the chain might "skate" over the edges of the teeth for maybe half a turn.

In practice this "problem" almost never materializes. Many, many cyclists are using 9- and 10-speed chains with older cranksets and having no problems whatever.


>New Chainrings, Old Chains
Going the other direction, using wider chains with chainrings intended for narrower chains is not generally a major problem if there's only a one or two generation difference. The only problem you might run into is that the chain will be more liable to rub on the inside of the bigger cbainrings in the small/small crossover gears, gears you shouldn't be using in any case.


Mange
 
Det här kan synas vara ett problem och frågar "fackfolk" måste du givetvis byta. Vi som bara cyklar byter lätt bakdrev och fortsätter cykla.
Läs gära Forester Efficent Bicykling om utväxlingar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.