Mono eller dubbel

Dubbel på is pga lite ökad stabilitet och bärighet (upplevd av mig vet inte hur vetenskapligt det är.) speciellt bra när det är mjuk is och snöpartier.. Enda gångerna jag verkligen vill ha mono är när jag drytoolar. Kan väl säkert vänja mig med mono på is också men jag har inte upplevt några direkta fördelar förutom att man kan stoppa stegjärnen i isyxhålen.
 
Jag kör nu med mono och har gjort det i flera år, men då jag i huvudsak klättrar rena isturer nu för tiden så tänker jag om det är värt att byta. Därav min fråga.
 
Jag mixar mellan att byta ut framdelen beroende på vad som skall klättras?

9ea6d4e8-60d4-48f0-81b9-ed4afd176d4f.gif


Men överlag så använder jag dubbel till största delen vid isklättring, och som redan påpekats så tycker jag personligen att mono bara visar sin styrka vid mixklättring/drytooling.

Nu har jag dock ett par Kayland i bagaget som sitter som gjutna och hoppas ypperligt för en trevlig issäsong framöver, tuffa färger och tufft namn ;)

icedragon%20db.jpg


Det blir väl en vanesak i slutändan........?
 
Jag skulle rekommendera att titta på följande två varianter:

Petzl Dartwin/Dart

Dessa gillar jag då jag använder dem själv ;) Enkla att sätta på, lätta och kan enkelt packas ihop till ett mindre paket för förvaring i ryggsäcken. Enkla att justera snabbt om man flytta dem mellan olika skor. Nackdelen är väl att man inte kan byta mellan dubbel och mono utan måste ha två par av framdelen separat och kostar extra.

Grivel G14

Fint och trevlig stegjärn som också enkelt kan justeras i storleken när man flyttar dem mellan olika skor. Har liknande system som äldre modellen av Rambo för mono eller dubbel setup. Fast är lite tyngre än ovanstående modeller från Petzl. Dock en toppenmodell om man även är intresserad av att klättra goulotter i alpina sammanhang enligt personligt tycke.

Grivel Rambo 4

Utvecklingen av Rambo familjen och har en lite speciellt utförande? Har aldrig provat dem och vet ej hur dugliga de är? Men, har nu inte så mycket gemensamt med de äldre modellerna från Rambo serien. Kanske någon annan har mer erfarenhet?

I lördags så hittade vi första vattenisen i krokarna här på låg höjd och det blev sex replängder under dagen...... ice ice baby!

glace02.jpg


glace05.jpg


- C
 
DSCF0051.jpg


Har också varit ute en sväng, blev gömda dalen. Men nu har det kommit ca 50cm snö så den fina is-säsongen gick snabbt i år.
 
Senast ändrad:
Jag använder ett par BD Bionic PRO som jag nyttjat ett par år och är mycket nöjda med. Mono vid mer teknisk klättring, blandad is och klippa, och duo vid ren isklättring.

Aggresiva taggar på undersidan vilket gör att jag inte använder dem så mycket till anmarscher o dyl. Men som rent klätterstegjärn tycker jag att de funkar väldigt bra.

Köpte dem då prisewt är relativt lågt jämfört med andra tekniska stegjärn.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.