Plast eller läder??

Håller som bäst på att inhandla grejjer för att klättra is. Kommer då till den valet av storskor och vet inte riktigt om jag ska satsa på läder eller plast.

Vad tala mot, respektive för de olika valen?

Läder = känsla

Plast = torra fötter... etc.

Tack och bock på förhand!

/Martin
 
plast

det kan ju som sagt bli lite blött om fötterna..och med det kommer kylan.
det kan alltså bli jävulskt kallt. satsa på ett par inte allt för höga storskor i plast.Satsa dock på ett par som är ganska lätta och smidiga, det finns ett gäng kängor som ser grymt rejäla ut men ofta så är dom onödigt klumpiga och tunga.
hejsvejs
 
Jag har bægge delarna och trivs bra i båda. Mitt råd ær att prova flera och ta de som kæns skønast.
Mina plastskor ær ett par Scarpa Vega. De ær lite større och har dærmed en hærlig komfort. De ær lætta att torka eftersom innerskon ær urtagbar. Innerskon ær dærmed bekvæmare att ha liggandes i sovsæcken før att vara varma till morgonen dærpå. De ær också ypperligga att ha som snabbpinkarskor nær du skall ut på natten. Som stor plastsko har den inte samma sidighet som mina læder och vristhøjden på just mina Scarpa ær lite snålt tilltagen.
Så har jag ett par Boreal, svarta (har glømt vad de heter men titta på http://www.highsport.se) som jag precis har køpt. De blev riktigt bra ! De ær riktigt fina att klættra i och har bra rørlighet trots att de ær ganska høga. Passformen ær bra før mig som har en bred fot men som vanligt med en kænga utan innersko sitter komforten till stor del i antalet sockar du har på dig. De ær bra och bekvæma att gå i men har tendens att ge mig skavsår på hælarna efter lågna dagar. Har du tillgång till førra numret av Norsk klattring finner du længst bak en liten test av klætterskor.
 
Scarpa Alpha

Har ett par scarpa alphas. Lätta och smidiga. Mycket nöjd. Men kasta innerskorna och skaffa ett par formgjorda innerskor ( kan fixas i en pjäxbutik ). Det ger bättre känsla men är framförallt mycket varmare. Jag hade bara patagonias tunnaste "linersock" på foten när jag klättrade is i -30 grader men frös aldrig om tårna!

Erik
 
Bást i test i Spanien

Kan inte làta bli att hoppa in, trots att jag jobbar hos fabrikanten i fràga (hoppas att detta inlágg ej tas som smygreklam utan som information till allmänhetens básta!):

Bestards nya Evolution K http://www.bestard.com/bestard/frmDatArticulo.php3?id_bota=85 med ovandel i Kevlar blev utsedd till básta alternativ i en test utfórd av válkända spanska Barrabes.com härförleden. Tre plast skor och tre láderskor (inkl. denna i Kevlar) testades.

Om nâgon är intresserad av mer information, sà kan jag skicka en översáttning av testet.

Med vänliga hálsningar
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.