black diamon eller grivel

Hej!
Står mellan att köpa ett par Black diamond Bionic eller Grivel G14 C-O-Matic. Nån som har erfarenhet av vilka stegjärn som ärbäst för en modig nybörjare som vill utvecklas utan att snabbt behöva köpa nya?
 
Verkar som att Bionic är en äldre modell? Kan vara svårare att hitta nya taggar om man sliter ut dom som sitter på. Hittar lite recensioner om att stödtaggarna på dom är för korta också.

Jag skulle ha kört på Grivel om dom är nyare iaf.
 
Tveksamt om du kan få svar av någon som provat båda i någon större utsträckning... G-14 kan jag utan tvekan rekommendera, Bionic har jag inte provat.
 
Varför väljer du mellan just dem? Finns många andra fina stegjärn att välja mellan...

Många var nöjda med bionic. Jag har bara klättrat med efterföljaren cyborg (som måste funnit i typ 15år!).

Köp inga stegjärn (för klättring) om det inte går att få tag i nya fronttaggar skapligt enkelt. Det är klart värt att kolla upp innan du gör ditt val.

Lycka till!
 
Jag har två Grivel g14 och en petzl Lynx. Tycker de är samma i princip. Klättrar bra på is och funkar även för dt och alpinturer. Bd har jag ingen koll på.
 
Tackar! Ska kika lite mer. Valde mellan just dem pga en på blocket som sålde ett par av varje. Skriver ”sålde” för nu är det bara bd kvar. Tyvärr sådär om jag ska följa era råd, vilka är välmotiverade :) finns nåt annat märke att rekommendera?
 
Alltid svårt att välja. Att få tag i begagnat är ju fint. Tror inte du blir missnöjd med bionic men kan som sagt bli svårt att få tag i delar. Så länge du bara är på ren is slits de inte mycket. Men så fort de kommer i kontakt med klippa (tunn is, sten i botten eller mixad klättring) behövs snart nya frontpiggar då du slipat slut på de gamla.

Jag tycker man ska välja stegjärn med möjlighet att byta mellan mono och duo pinot (en eller två fronttaggar) tills man vet säkert vad man föredrar och vad man faktiskt använder sina stegjärn till.

De flesta moderna klätterstegjärn är ganska lika och funkar bra. Min favorit just nu är Petzl Lynx. Den går att anpassa till många olika skor och olika typer av klättring. Tyvärr är de rätt dyra. Gillar även Black diamond cyborg. Den kostar också mycket och går inte att anpassa till lika många skor.

Passformen på skorna ska inte förringas. Har du normalstora fötter (41-43 är nog normalstora isklätterfötter) funkar det mesta. Men har du små skor kan det spela större roll.

Ett par som är fina och prisvärda tycker jag är Simond Vampire. De sitter bra på mindre skor (min fru har 36) men funkar även fint på mina 42or. Dessutom är de billigare än ovan nämnda. Det kanske kan vara något. Men gratis är det ju inte...

https://www.decathlon.se/C-1759651-stegjarn#product_8320460
 
Grivel

Jag tycker man ska välja stegjärn med möjlighet att byta mellan mono och duo pinot (en eller två fronttaggar) tills man vet säkert vad man föredrar och vad man faktiskt använder sina stegjärn till. [/url]

De Black Diamond jag provat har jag inte kommit så bra överens med, Grivel G14 gillar jag bäst, går att ändra mellan duo och mono rätt enkelt och passar de flesta skostorlekar. Ett alternativ är Grivel G12, med fasta flata fronttaggar, båda fungerar till det mesta från snö till vertikalt och levereras med antistoll-plattor, vilket är ett måste.

Grivel har tre olika bindningar, Cramp-o-Matic är den för moderna skor med en ansats på sulan både fram och bak, tänk på att välja rätt till dina skor.

Och, om du köper begagnade, kolla så att de inte har några sprickor eller andra skador, stegjärn tar rätt mycket stryk och håller inte hur länge som helst.

Ciao!

Uffe
 
Senast ändrad:
Har klättrat med bionics under många år och gillat dem. De är rätt annorlunda mot många andra stegjärn. Som någon nämnde är de sekundära taggarna lite märkliga (de sitter i samma höjd som de primära), men de fungerar ändå bra på brant is. En fördel är att de är väldigt låga och packar kompakt.

Bionics har samma fronttaggar som BD's tävlingsstegjärn (raptor) som fortfarande tillverkas. Så dessa kan beställas.

Problemet som jag upplever med dem som gjort att jag tröttnat är att fronttaggarna slits väldigt fort och på ett sätt som gör att de är svåra att slipa till igen (och få bra vinklar på). Jag vet inte varför, men så har jag upplevt det.

Nu har jag börjat köra med ett lånat par Grivel Rambo 4, vilket jag är nöjd med, och bestämt mig för att mina Bionics får bli relegerade till drytooling.
 
stål alu

om man ska ha stegjärn korta sträckor på glaciär och snö som är lite brant,om man vill ta på på före brant ska man då välja Lätta
av stål som grivel 10
Hur många meter på grus/sten klarar Al
 

Liknande trådar