Is sthlm eller närliggande!

Hej!
Är det någon som vet något område med lite is, det behöver inte vara mycket utan jag och min polare vill bara testa yxa, stegjärn och storskor. Så vet nått ställe runt sthlm eller i sthlm med lite hängande is så dela gärna med dig :D

Vi hade inte tänkt att klättra, bara ankra ett topprep och testa utrustningen lite.

Tack :D
 
Det som kallas Djävulsporten (Trosa) har nog bäst is nu. Kör mot Studsvik så ser du isarna på vänster sida av väg 219 ca 2mil innan studsvik. Inte så trevlig miljö, men vill man ha någorlunda is så.. Det är en sprängklippa och man står i vägrenen och säkrar.
 
Tack för svar!
Hittade faktiskt en isvägg på iaf 8 m när jag åkte förbi södertälje idag, nära scania och vägen så inte heller någon naturupplevelse. Det var faktiskt två redan där och klättrade, haha!
Tänkte dra ditt imorgon och testa men det du snackade om lät väldigt intressant så det blir det nog till helgen om jag lyckas få tag på en bil eller om det funkar med buss/tåg.
Hur högt är det i trosa?
 
Uff.. lägg ner djävulsporten och ta en sväng till kolmården istället, så mycket värt den extra tiden
Scania är en dröm i jämförelse med djävulsporten där du står ute på vägen och säkrar
Ps höjden kan vara 8 - 14 meter eller så och det fryser på många ställen det är väl den enda trösten

Lycka till
 
Om man från Scanias, i och för sig vackra, ispelare åker bara några km åt Kolmårdenhållet, så hittar man en hel del is. Jag är ingen isklättrare, men min kamrat som just toppat ut på bilden, tyckte det var helt OK.
Det är dock bullrigare än mitt emot Scanias HK... Idag var dock vädret mer än OK.
10-14 m skulle jag tro. Minst 5 linjer. Ett högre parti en bit till höger om bilden.
 

Bilagor

  • 2012-02-12 13.27.37.jpg
    2012-02-12 13.27.37.jpg
    90.3 KB · Visningar: 446
Uff.. lägg ner djävulsporten och ta en sväng till kolmården istället, så mycket värt den extra tiden
Är man ute efter naturupplevsler så håller jag med, men är man ute efter att klättra is så är Trosa mer än ok om man ser på hela utbudet av isar runt Sthlm, specielt när det kan se ut så här: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=468717#post468717

Jaha okej, vart vid kolmården finns det is då? Är et bara att åka ditt och så ser man eller är det svårt att hitta?
Jag antar att man menar Ågelsjön. Det kan väll vara lite krångligt om man inte vet vart man ska leta. Finns vid stora väggen och längre bort en bit uppe i skogen (kan inte namnen på väggarna där).
 
Då ligger isen på min bild typ 4 mil närmare Stockholm! Och även om det är allt annat än naturskönt, så är det 7-6 meter till vägkanten istället för 1 m som på bilderna från Trosa.

I år är det lite mindre is där än vissa anda år tycker jag, men det kanske gäller generellt.

Jag ser dock själv fram emot när alla isar har smält, men det får man väl inte säga i den här tråden.;)
 
Visst är det Ågelsjön jag menar, finns väl vägbeskrivning på nätet om man inte plockat bort sidorna
Annars finns det ju nattklättring mitt i mot Coop Forum och Biltema på värmdö går inte att missa
Upplyst av gatljus ingen riska att bli påkörd
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...