Mjölner och Motion på väg ur produktion?!?

Dessa två säckar är de som starkast bultat på porten för att få fylla upp min brist på en stor vandringssäck. Anledningen till detta är följande:

*Roterande höftbälte.
*Fungerar för kortare bärare. (162cm)
*Klarar tunga laster. (om de klarar 30kg vet jag att det är jag och inte säcken som sätter gränserna, mer än halva min egen kroppsvikt vill jag inte bära)
*Ju mer olika kombinationsmöjligheter destå bättre. (här slår ju mjölnern motion med hästlängder)
*minst 90 liter ska den gå att få i. (inräknat sidfickor osv, lundhagslitrarna är ju som bekant ganska stora så där skulle jag jaga en 80l lika dant för mjölnern, 80l där med)
*Praktiska lösningar är ju någonting jag alltid jagar. (tex ljus insida (båda) eller rullöppningar (mjölnern))

Om någon har några ideer på andra säckar som uppfyller de här kraven någorlunda så snälla spåtta ut dem...
Iom att dessa säckar ska tas ur produkttion så överväger jag starkt att köpa en mjölner så fort jag får råd (i ren desperation) då den är så många gånger bättre än någonting som jag tidigare vilat ögonen på.

Ett alternativ skulle vara någon form av ram med ett bärsystem som liknar mjönerns (finns det någon säck överhuvudtaget som liknar denna någonstans?), en ram skulle vara att föredra men alla som jag sett har långt ifrån det roterande höftbälte som jag ska ha. annars gillar jag tanken med ram väldigt mycket då det inte finns någonting som är så flexibelt. och skulle någonting inte funka är det bara sy en ny säck till den som gör det man vill den ska göra.

Tipps?...
 
Motion är ju ingen jätteunik säck, så den går nog att hitta alternativ till lite här och där. Norröna har väl också rörligt avbärarbälte på sina säckar? Haglöfs har sitt WiB-system, Berghaus har sitt Bioflex-system osv.

Mjölner är ju lite mer speciell... ska de verkligen ta bort den? Kommer det nån annan storsäck istället?
[Ändrat av Nordesjö 2005-12-12 kl 11:50]
 
Nordesjö; sa:
Motion är ju ingen jätteunik säck, så den går nog att hitta alternativ till lite här och där. Norröna har väl också rörligt avbärarbälte på sina säckar? Haglöfs har sitt WiB-system, Berghaus har sitt Bioflex-system osv.

Mjölner är ju lite mer speciell... ska de verkligen ta bort den? Kommer det nån annan storsäck istället?
[Ändrat av Nordesjö 2005-12-12 kl 11:50]

Ännu är dett bara rykten jag har hört men inte från så jättelösa ställen...

Men jag ar verkligen kollat runt och det är inte det lättaste att hitta just dessa två saker i samma säck; Avtagbara fickor och bärsystem med svängande höftbälte...
Anledningen till att Söttagbar/flyttbara fickor är så viktigt är för att jag inte vill ha 29 olika säckar för olika saker. Jag ska kunna ha ett tsabilt bärsystem och runt detta kunna både komprimera mycket och utöka mycket. Och framförallt, kunna bestämma om jag vill lasta bakåt, när jag tex går i sly/tät skog och inte vill vara bred som en bandtraktor samt kunna lasta ut ot isderna och närmer ryggen om miljön omkring tillåter. Självklart är det ju också en stor fördel om man kan ta av dessa sidfickor och använda dem som dagsturssäck eller liknande under ebn avstickare på en vandring...

Att det finns en jädrans massa med en av dem vet jag, men att få båda...då blir det svårare...för att inte nämna att just mjölnern har en sjuhelvetes massa andra fördelar som inte finns på vad jag vet någon annan säck i den kategorin, bara rullöppningarna är ju en välsignelse som är värd iaf 3-400 kr extra enligt mig.

Mer tipps någon?
Bekräfta eller avfärda ryktet någon?
Skänk mig en mjölner någon?
 
Som Martin nämnde så är ju Norröna ett alternativ. Deras synkron-system har roterande höftbälte, och sidofickor finns att köpa som tillbehör. Uppfyller alltså dina kriterier.

Jag skulle inte tro att Klättermusen kommer ta Mjölner ur produktion utan att ersätta den med en liknande (enligt dem bättre) ryggsäck.
[Ändrat av JonathanW 2005-12-24 kl 11:24]
 

avslutad210712

Gäst
Med tanke på att

Lundhags Motion verkar försvinna från de flesta inköpsställen just nu så känns det onekligen som att den är på väg ut ur produktion.
 
Komprimering av Mjölner

Hej!

Jag har en mjölner (av typ 98 års modell, men dock)

Mjölner har många fördelar. En av dess nackdelar är dock att den inte är så lätt/bra att komprimera. Bärsystemet fungerar dåligt med säcken halvlastad.

Jag gillar rullöppninge starkt, speciellt bottenööpningen (som är den bästa bottenöppning jag sett, alla kategorier). Rullöppningen i toppen gör dock att det är svårt att "överlasta" säcken. Det finns ingen lock att lasta saker under.

Var noga med att prova mjölners bärsystem. Det fungerar fantastiskt för vissa, medan andra inte är nöjda alls. På min säck är bärsystemet mycket lätt, men det är lite ömtåligt* jämfört med tex Norröna eller Begans tyngre, men mer robusta system.


* Speciellt att alu rören kan åka ur sina toppfästen, något jag hoppas är åtgärdat på nyare säckar
 
Storen 90

Jag har en norröna Storen 90+. Fin säck tycker jag och jag känner igen många av dina krav i den säcken.
Jag vet inte om min modell av storen fortfarande tillverkas (slutade övervaka den marknaden efter mitt köp...) eller om den "omdesignats" en smula.
Höftbältet, som är rörligt, tar en stund att bli van med men efter ett tag så känns det bra. Att inte behöva lyfta hela säcken med höften varje gång man tar ett steg i svår terräng avlastar mycket, men det tog ett tag för mig att upptäcka det som sagt.
I övrigt tycker jag att stoppningen i axelremmar och kontaktpunkter kanske är lite väl hård. Det mjuknar säkert med tiden och mer gediget användande än det jag utsatt den för. Det är mycket lätt att justera rygglängden på bärsystemet och jag tror att ditt krav på längd faller innom gränsvärdena (jag kan kika på det och återkomma)
Enormt fint kompressionsystem som gör att det går att köra den halvfull om så krävs. Det som tilltalar mig mest är att det finns en del gömda kompressionsremmar som löper i vertikalled och drar in packningen mot axlarna. Tyvärr är innanmätet mörkt, men alla viktiga snoddar innuti är ljusa.
Dragkedjorna är rejält tilltagna i storlek och har backup med spännremmar utanpå, en sak som jag särskillt uppskattar då spruckna dragkedjor är min värsta mardröm när det kommer till ryggsäckar (been there, done that...)
Jag hoppas detta gav dig ett uppslag att titta närmare på, kanske finns det nån begagnad säck i mitt utförande till en rimlig penning?
mvh/ Samme
 
Re: Med tanke på att

avslutad210712; sa:
Lundhags Motion verkar försvinna från de flesta inköpsställen just nu så känns det onekligen som att den är på väg ut ur produktion.

Ja jäklar... på sin webbplats har Lundhags bara 65-litersvarianten kvar!

Antingen är det så bra att de insåg att de inte kunde sälja den där 5-kilosklumpen, eller så är det så illa att folk inte köper stora ryggsäckar eftersom de inte är ute mer än ett dygn...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snusmomrik klättermusen mjölner 2.0 75L vs Arvaker 60L Transportera 2
aksello Skillnaden på mjölner 2 och äldre varianter? Transportera 4
Bora problem med mjölner 1.0 eller 2.0? Transportera 4
nmr klättermusen mjölner - funkar den? Transportera 17
82-barn vägledning til Klättermusens Mjölner Transportera 34
Vandringshyveln Hjälp med nya Mjölner 75?? Transportera 2
indi Klättermusen Mjölner Transportera 3
nmr klättermusen och mjölner Transportera 15
flindra Mjölner: Sidofickorna?? Transportera 6
Filiop Rekommenderad storlek på Klättermusen Mjölner?? Transportera 8
marcusen den eviga mjölner diskussionen. Transportera 17
icarus Klättermusen-Mjölner 100 hjälp?? Transportera 5
srpp Mjölner - kapsejsning och svårinställd Transportera 11
resenaren Mjölner klättermusen Transportera 6
Bora Nya Mjölner Transportera 2
teresia Klättermusens Mjölner och Norröna Transportera 2
Martin Fjäderlätt Nya Lundhags Motion en seger för Vulcanisterna! Transportera 2
da_flower Diskussion angående Lundhags Motion serie Transportera 7
da_flower Vattensystem till Lundags motion 100 Transportera 2
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 5
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Tomtenils Nya axelremmar på ramsäcken - Blev det rätt? Transportera 2
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
Moga Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn? Transportera 26
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
Joell Konstigt blixtlås invändigt på Bergansryggsäck Transportera 11
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
Polar300 Alaska och Baltoro, dök upp på Tradera idag Transportera 0
lottizen Mäta volym på packningen Transportera 16
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
CFM Sätta midjerem på North face duffelväska Transportera 5
Swift Ryggsäck som handbagage på flyget Transportera 30
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
qy Aarn-säckar på XXL Transportera 4
Katt87a Storlek på ryggsäck Transportera 23
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
hijk vandringsryggsäck med innanpåliggande ram på flyget Transportera 5
såg Ryggsäck för tågluffa och vandring på samma gång Transportera 4
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
CimW Hur fästa tält på Nejd 65? Transportera 4
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
spajk Storlek på exos 58 Transportera 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.