Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
ja jag ser en hel del i stockholms-skärgård det kan vi nog tacka djurälskarna för men vad de inte tänker på är att de äter upp en hel del ägg.
fåglarna har inget skydd mot minken eftersom det inte minken är ett inhemskt djur nog hackat om "djurvännerna"
Södertörns skärgård finns det numera mycket mink i. Har flera gånger sett minken dyka ner, vara försvunnen ett tag och komma upp med en fisk. Skickliga fiskare. Men precis som i Stockholms skärgård går den tyvärr ganska hårt åt fågelbestånden, i synnerhet ejdern.
Mink har vi ganska gott om i den västra halvan av Blekinge skärgård. Men då är det ofta uppfödda djur som har rymt. Hela Listerlandet i Blekinge vimlar av minkfarmar.
Min bror blev en gång jagad av en mink nere vid vattnet, det var först när han kom ut på en brygga som minken inte vågade följa efter honom. Behöver jag tala om att vi andra höll på att skratta på oss. Det såg rätt så lustigt ut, då han som är nästan två meter lång sprang för livet med en liten mink efter sig.
Jag hittade en död mink för ca. 10 år sedan vid Skillinge Udd badplats i Kungsör, har tyvärr inte sett några levande exemplar här i närheten. Har en kompis som påstod sig ha sett en mårdhund på Kungsudden i Kungsör för 3-4 år sedan...
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...