Min GPSmap 60C fördubblar kartuppsättningen

Jag laddar kartor till min 60C med Img2GPS/Sendmap20. Det är blad från MetroGuide Europe v7, Friluftskartan (Old, delvis rensade från onödiga karttecken via MapEdit och cGPSmapper) och ett par egenritade kartor. Jag har också Marine example-sjökortet (från cGPSmapper, jag bor på det). Kartminnet brukar rymma kring 57 MB. Jag laddar ner säg 26 kartor på summa 40 MB. När jag tittar på listan i Kartinställning/Information visas kartorna som säg "A – Z". Jag kan släcka/dölja en del kartor, säg "E – K". Så långt är allt väl.

Men, när jag stängt av GPS:en och sätter på den igen, har listan klonat sig. Den visar kartorna A – Z med E – K avbockade, men dessutom ännu en uppsättning A – Z. Alla dessa senare är förbockade och kan inte bockas av. MetroGuide ligger med automatik överst. De kan inte döljas på annat sätt än att jag i undermenyn väljer Visa ingen eller Dölj Euro Maps och sedan i den första uppsättningen bockar för dem jag vill se. Och 40 + 40 är 80 MB, vilket GPS-en ju inte skall rymma.

Har någon annan råkat ut för detta? Jag tror att jag upptäckte fenomenet kanske i januari i år och att det var efter en uppdatering av software. Det kan ju också tänkas vara en bug i cGPSmapper (inte så troligt) eller i Img2GPS. När jag försökte ladda bara MetroGuide-kartor blev det inget fel. Jag har ännu inte rapporterat till Garmin utan hoppades väl att någon annan skulle göra det.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tack Jonas ...

... dubbelt tack både för tipset i denna tråd och för tidigare fil och anvisning om nyare MapEdit.

Alla de ovan nämnda img filerna går att ladda in i Mapsource utan cgpsmapper strul, antingen med IMG2MAPSOURCE eller M3 från Malsingmaps.com downloadsection (registrering krävs). Båda dessa är windowsskal kring cgspmapper. Viss reservation för den marina kartan som jag inte tror vanliga cgpsmapper hanterar för tdb fil heller. Men man kan kanske ersätta den i IMG2mAPSOURCE med den mrina varianten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips