Militärkängor, köpa militär utrustning - var?

Ska upp i fjällen och tänkte byta ut mina höga sarekstövlar (som hittils varit suveräna för den vandring jag sysslat med) mot ett par kängor. Visst borde man väl köpa ett par Meindl eller liknande men jag har verkligen inte råd.

Min fråga är: Var får jag tag på ett par begagnade eller nya svenska militärkängor? Gärna till ett bra pris.

Hörde talas om nån butik där man kan köpa militär utrustning ny. Vet någon något? Bara ett rykte?

Tacksam för alla svar och all hjälp!

/Jonas

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
m90 kängor

jonas_bard; sa:
Ska upp i fjällen och tänkte byta ut mina höga sarekstövlar (som hittils varit suveräna för den vandring jag sysslat med) mot ett par kängor. Visst borde man väl köpa ett par Meindl eller liknande men jag har verkligen inte råd.

Min fråga är: Var får jag tag på ett par begagnade eller nya svenska militärkängor? Gärna till ett bra pris.

Hörde talas om nån butik där man kan köpa militär utrustning ny. Vet någon något? Bara ett rykte?

Tacksam för alla svar och all hjälp!

/Jonas

Hej!

Bara ett litet tips om du har ont om pengar. Kolla begagnatmarknaden först. Om det nu är M90 kängor du tänker köpa så fundera en gång till. Jag tycker inte de är lämpliga för fjällmiljö därför att de dels är alldeles för veka i både sula och skaft, dels att de inte håller för väta speciellt bra. Tror det var vår löjtnant som kallade de för wettex-dukar.

Lycka till!

/Bosse

måste först ta å försvara "wettex-dukarna"
lite.
rätt infettade så funkar m90 minst lika bra som
vilket annat märke som helst.
Dock så blir följden med fettet att dom blir
ännu mjukare å sladdriga.
Bära tungt med m90 är inte att rekommendera.

Men vill du bums ha m90 så finns dom bl.a här:
http://www.billingedalen.com/

nya 1200kr
beg 500kr

Observera att det är väldigt riskfyllt att
köpa ett par begangnade m90.
Oftast så är det de som försvaret inte velat ha
kvar.
Köpte ett par från just detta ställe när jag
låg i lumpen.
De jag fick var totalt uttorkade och hade
delvis uppbränd sula.
Men det ordnade sig fint, jag råkade lämna in
"fel" kängor.... :)
Men känner du nån som gör lumpen så
spelar det inte så stor roll hur dom ser ut...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips