Midsommarvandring i Jämtland

Funderar på att vandra ca 3 dagar över midsommarhelgen. Någon som har något tips som inte tar allt för lång tid att ta sig till från Stockholm? Funderar på Jämtland. Har gjort "triangeln" tidigare, funderar på om Storulvån-Gåsen-Helags-Kläppen och vidare till Ljungdalen kunde vara något. Någon som har gått där?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Funderar på att vandra ca 3 dagar över midsommarhelgen. Någon som har något tips som inte tar allt för lång tid att ta sig till från Stockholm? Funderar på Jämtland. Har gjort "triangeln" tidigare, funderar på om Storulvån-Gåsen-Helags-Kläppen och vidare till Ljungdalen kunde vara något. Någon som har gått där?

Jag tror att det mellan Storulvån och Gåsen kan löna sig att hitta ngn variant genom Tjallingdalen (om man nu klarar att undvika den täta björkskogen i dess nedre del). Vet inte om det är så spännande mellan Gåsen och Helags; Gåsen- Vålåstugan är däremot säkert en fin etapp, via Härjångsdalen. Tyvärr är Vålåstugan-Helags lite långtråkig, och från Vålåstugan ner till Vålådalen hamnar man väl rentav i furuskogen.

Svårt att hitta en tur i dessa trakter där varenda dag är fin.

Jag tror att det mellan Storulvån och Gåsen kan löna sig att hitta ngn variant genom Tjallingdalen (om man nu klarar att undvika den täta björkskogen i dess nedre del). Vet inte om det är så spännande mellan Gåsen och Helags; Gåsen- Vålåstugan är däremot säkert en fin etapp, via Härjångsdalen. Tyvärr är Vålåstugan-Helags lite långtråkig, och från Vålåstugan ner till Vålådalen hamnar man väl rentav i furuskogen.

Nja så svårt är det inte: om du har tält gå upp Norra ljungdalsberget - Tjaksendurre och vidare vart man än behagar. om du har bil är Lunndörrsfjällen lätt att nå från Tossåsen.

Slutligen så kan man gå Pilgrimsleden från Ljungdalen mot Norge, lite långt att komma ända dit på 3 dagar men bestiga Predikstolen eller Helagsfjället hinner man.

Tjallingdalen!

I somras (i mitten av Juli visserligen) gick jag genom Tjallingdalen, det finns en renstig man kan följa bitvis. Annars följer man ganska lätt Tjallingen. Är det mycket vatten kan man med fördel ta lite höjd efter bron vid samelägret. Vi sneddade från Gåsenstugorna och ner över Tjallingen, men annars kan man ju gå via Sjtäntja om man vill.
Jag har inte så stor koll på hur man får in en bild här, men har ett panorama över Tjallingdalen. Det är fint och lättgånget så länge man håller hyffsad höjd.

Sofie

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips