Mera kartor till Garmin...

Har förstått på inläggen att kartor till Garmin GPS är ett hett ämne. Själv skall jag köpa karta över Sverige till min Vista och undrar om någon kan ge tips om skillnaden mellan den karta som finns över Metroguide Sverige-Danmark resp den kartan över Sverige som finns i Mapsource Europe CD?
Stämmer det att när man köper Mapsource CD så får man endast upplåsningskod för en region?
Är det också någon som vet bra ställa att köpa kart-CD så tacksam för svar.

MapSource

Kartbilden (detaljnivån) i MG Sweden/Denamrk är densamma som i MG Europe, fast MG Europe är av senare datum. Alltså finns exempelvis bron över Öresund med, något den inte gör i MG Sweden/Denmark.

Täckningen över Sverige är bättre i MG Europe. Totalt kartinnehåll i MG Swe/Den är 44.4 MB, medan den större täckningen över Sverige gör att MG Europe innehåller 53.3 MB över dessa två länder.

Sett på ett annat sätt sträcker sig MG Swe/Den till linjen Norska gränsen - Strax norr om Uppsala, medan MG Europe slutar strax ovanför linjen Idre - Örnsköldsvik.

GPSWarehouse http://www.gpsw.co.uk
köpte jag min MG Europe från.
Du kan läsa mer om MG Europe på http://home.rixtele.com/~anders/MGEurope.htm
om du vill.

Ytterligare en finess med MG Europe, jämfört med den gamla, är att MG Europe täcker (mer eller mindre) 16 länder i västeuropa. MG Sweden/Denmark bara två. Prisskillnaden är inte stor.
Som jag ser det finns det idag ingen som helst anledning att köpa något annat än MG Europe, såvida du inte köper en begagnad, till ett lämpligt pris.

Några upplåsningskoder finns inte till MetroGuide. Hela kartbilden är tillgänglig från början. Till CitySelect, CityNavigator och BlueChart finns det koder, exempelvis.

Anders

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips