Membran och omvänt ångtryck?

Jo, säkert,

men jag raljerade lite. Det har ju varit massor med diskussioner om detta, och i en (jag tror det var Paclite=blöt) som kontentan blev "Man blir inte blöt, det bara känns så".

Fast första frågan var väl om man blir blöt då man sitter på blött med gtex, och om detta beror på omvänt ångtryck. Jag vet inte, men nog är det märkligt med gtex iallafall.
 
JJag vet inte, men nog är det märkligt med gtex iallafall.

Lite utanför ämnet, men en av mina senaste insikter är att det ofta är membrantekniken som är den svaga länken när det handlar om livslängd. Skorna börjar läcka innan sulan är slut, handskarna släpper in vind innan fleecen är nednött, jackan börjar läcka genom membranlagret eller sömmarna innan det har slitits hål i tyget.
 
Utvärdering i praktiken

Jag har gjort ett test i havet bland isflaken i vinter av G-tex 4-lagerslaminat kontra vanligt torrdräktsmaterial och efter fem simturer i andasdräkten och fem i heltäta skaldräkten där varje simtur var c:a 1km kan jag bara konstatera att fukten i dräkterna var likvärdig. Nu återstår att testa samma sak vid paddling och annan friluftsverksamhet och jämföra ungefärlig fuktkvot innanför membranet.

Sånt här är jäkligt intressant att testa IRL.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.