Mellanlager

Det är dags för vandringsgarderoben att få sig en liten komplettering inför sommaren och just nu har jag totalt snöat in på att hitta världens bästa mellanlager. Finns säkert lika många svar som människor men hade ändå uppskattat era synpunkter jättemycket för jag känner mig lite lost. Jag tror att jag har snöat in på något av ull istället för syntet/fleece, mest för att det inte ska lukta illa efter några få dagar och för att jag generellt tycker att ull ger en skönare känsla mot kroppen och en mer "naturlig värme".

Primära syftet är fjällvandring under juni-augusti och lågland övriga året. Jag går nästan alltid i en långärmad Icebreaker 200 och en vindjacka vid behov, och har alltid en dunjacka med som förstärkningsjacka. Det är alltså lagret däremellan som nu ska kompletteras. Primärt kommer plagget nog att utnyttjas när det är riktigt bitigt och strävt under dagen, men framför allt vid pauser/läger när dunjackan är för varm.

Hittills har jag kollat på:
1. Patagonia R1 Air som jag valde bort pga syntetsfleece och den satt inget bra.
2. Lundhags Tived Merino Hoodie. Tunn men väldigt härlig mot huden och bra storleksmässigt. Denna väger inte särskilt mycket men känns ändå som att den ger rätt bra värme per gram. Och kul att stötta ett svenskt företag.
3. Woolpower Full Zip 400. Är ju en fantastisk tröja men som tar mycket plats och mycket vikt i packningen. Men det kanske får vara värt det om ni tycker att den är såpass mycket bättre? Jag har redan en som tyvärr är lite för liten och därför gått vidare till min tjej, men hade gärna haft en ny i rätt storlek, hehe.
4. Woolpower Zip Turtleneck 200. Funderar på om denna kan vara ett bra alterantiv eftersom 400an är väldigt varm? Om jag fryser med Icebreaker 200, ullfrotté 200 och dunjacka är det nog ändå dags för sovsäcken kanske?

Så. Har ni andra tips? Vad har fungerat bra/mindre bra för er på sommarfjällen?

Mange takk på förhand!

Adam

Införskaffade en Alpha direct fleece hoodie från backpackinglight under hösten men har inte hunnit ha med mig den på vandringsaktivitet. Jag är väldigt varm av mig så fleece är enda förstärkningsplagg/mellanlager jag brukar ha med. Skall kompletteras med vindjacka så får se hur det går :)

Lundhags är inte svenska längre, utan ägs i sin helhet av en norsk koncern. Woolpower däremot är helt svenska och har dessutom all sin produktion i sverige. Ett tips är att åka in på fabriksbutiken, det finns ofta andrasortering, provkollektion eller annat roligt att titta på.

/Anders

Lite, eller rätt mycket OT, men det där med vad som utgör ett svenskt företag är ju en intressant diskussion. Vad krävs för att det ska vara ett svenskt företag? Svenska ägare? Svensk tillverkning? Svensk historia?

Jag uppskattar när jag kan köpa något från ett företag som är ”svenskt” men det blir en kort lista att välja från om man har Woolpower som måttstock.

Som bidrag i ämnet hade jag nog själv valt Lundhagströjan. Jag har själv en Woolpower full zip 400 som det verkligen inte är något fel på, det är en grym tröja, men till fjällvandring känns den, precis som dur inne på, lite tung och skrymmande.

Tack hörni! Håller med om att det är en intressant diskussion och möjligen snävt att använda WoolPower som referensbolag. Tanken jag hade var att om det finns två likvärdiga alternativ varav ett har svensk koppling så vill jag hellre välja det. Möjligen oklart varför men så känner jag i alla fall, särskilt vad gäller typ WoolPower.

Hur som helst - jag tror att jag har bestämt för mig att ta en woolpower 200 zip neck nu. Den kan agera underställ om det är riktigt kyligt, eller mellanlager vid rast/kväll under dunjackan. Då har jag ett långärmat underställ i ca 200g merino, en ullfrotté 200 och en dunjacka, som kläder till överkroppen (förutom regn- och vindjacka). Det måste ju räcka?

Sista note: testade en Aclima WoolFleece i helgen, bland det skönast jag haft på mig men tror att den blir för varm för ett sommarfjäll.

Det är alltid svårt att ge råd ang underställ, då vi är så olika och har olika behov.
Själv försöker jag hålla mig till ställ med 100% ull, från 140g/m2 och uppåt beroende på väder.
Jag klät mig ofta "tunt" när jag vandrar, och har liksom du förstärkningsplagg (dunjacka/kraftigare ull) vid t.ex paus elr om vädret biter i.
De underställ du räknar upp innehåller från 56-80% ull samt resterande i ngn form av syntet.
Har du kollat på Woolpowers Lite-produkter? Innehåller vissrligen bara 60% ull.
Aclima har en Lightwool 180g/m2, men som sagt svårt ge råd då vi är så olika.

/JE

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Woolpower Zip Turtleneck 200 är min favorit sedan 10 år. Jag är inne på min andra och den används ca 180 dagar per år, inomhus och utomhus såväl som på vandring.

De mellanlager jag vill kunna reglera värmen (och vindskyddet) med under dagen vill jag absolut ha hellånga blixtlås på. Jag pendlar extremt mellan masugn vid aktivitet och istapp så fort jag stannar till, och behöver "mikroreglera" hela tiden. Hellångt blixtlås ger större möjligheter till det, ända till "sista stadiet" när plagget inte alls behövs. Då öppnar jag bara blixtlåset ända ner till höftbältet, drar ut armarna ur plagget, och rullar ihop det runt midjan, utan att ens stanna. Samma procedur omvänt.

Min gamla "Värmetröja 90" är idealisk för ändamålet, men i varmaste och tyngsta laget sen jag också börjat ta med en lätt dunjacka (som endast åker fram när jag stannat så permanent att ryggsäcken ändå åker av). Så nu räcker det med en mycket lättare, fluffigt stickad ulltröja som det "löpande" mellanlagret. Fortfarande med hellångt blixtlås :)

Jag kompletterar detta "system" med en florstunn luftig vindjacka (loppisfynd, 75 g), oftast mellan underställströjan och det värmereglerande plagget. Den ger lagom mycket vindskydd vid behov, men även den går att öppna helt, krypa ur/i och rulla ner/upp "on the go". Är det riktigt kallt så kan den hamna utanpå mellanlagret för bättre sammanlagd isolering, men det händer sällan på sommaren.

De mellanlager jag vill kunna reglera värmen (och vindskyddet) med under dagen vill jag absolut ha hellånga blixtlås på. Jag pendlar extremt mellan masugn vid aktivitet och istapp så fort jag stannar till, och behöver "mikroreglera" hela tiden. Hellångt blixtlås ger större möjligheter till det, ända till "sista stadiet" när plagget inte alls behövs. Då öppnar jag bara blixtlåset ända ner till höftbältet, drar ut armarna ur plagget, och rullar ihop det runt midjan, utan att ens stanna. Samma procedur omvänt.

Min gamla "Värmetröja 90" är idealisk för ändamålet, men i varmaste och tyngsta laget sen jag också börjat ta med en lätt dunjacka (som endast åker fram när jag stannat så permanent att ryggsäcken ändå åker av). Så nu räcker det med en mycket lättare, fluffigt stickad ulltröja som det "löpande" mellanlagret. Fortfarande med hellångt blixtlås :)

Jag kompletterar detta "system" med en florstunn luftig vindjacka (loppisfynd, 75 g), oftast mellan underställströjan och det värmereglerande plagget. Den ger lagom mycket vindskydd vid behov, men även den går att öppna helt, krypa ur/i och rulla ner/upp "on the go". Är det riktigt kallt så kan den hamna utanpå mellanlagret för bättre sammanlagd isolering, men det händer sällan på sommaren.
Tack! Vad är det för lätt fluffigt stickad ulltröja du har hittat? Låter ju helt perfekt! :)

Tack! Vad är det för lätt fluffigt stickad ulltröja du har hittat? Låter ju helt perfekt! :)
Heh, dels ett loppisfynd i merino/opossum, och dels en hemmastickad av en god vän...
så jag har inte konkreta köptips. Merino/opossumtröjan är en uppenbarelse, nästan dun-känsla i relationen mellan värme och vikt. Vill du specialimportera eller spåra upp någon försäljare inom EU, så tillverkas de av Lothlorian på Nya Zealand, enligt lappen i plagget. Min egen motsvarar nog närmast denna.

Woolpower Zip Turtleneck 200 använder jag mest som mellanlager. Den passar för ett så brett temperaturspann under vandring att jag sällan tar av och på den under dagen. Med vindjacka utanpå fungerar den ned till kanske +5 grader. Utan vindjacka fungerar den till +16 om det fläktar. Ska man bara sitta stilla kan den även passa vid +20 grader.
Givetvis är det mer praktiskt med hellång dragkedja om den ska av och på ofta men denna tröjan är så flexibel att det är lätt att dra av/på den. En tunn ulltröja i 200-vikts fungerar inte lika bra hållbarhetsmässigt med långa dragkedjor och får lätt en dålig passform i den kombinationen - enligt min erfarenhet.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.