Medeltemp. i Keb juli-aug (natt)

• Trådstartare Anonym från gamla forumet
  • Start datum

bert.bodin@swipnet.se (Bert Bodin)

Gäst
Fågel, fisk - eller mittemellan....

Hej!

Om Du med juli-augusti menar månadsskiftet, kan nätterna vara sommarvarma. Det betyder allt från 8 - 12 grader, kanske.

Sen beror det på vilken höjd man tältar. Det har nog egentligen större betydelse än tidsperioden.

Jag har haft bottenfrusna vattenkastruller i slutet av juli, när jag vaknat på morgonen, i Alkavagge (Sarek), på 800-m-nivån.

Klara nätter blir så gott som alltid kalla - utanför tältet. En klar natt innebär samtidigt att solen kan komma upp och värma tältet till en veritabel bastu från ca klockan fyra på morgonen.

Man måste vara förberedd på det mesta i de svenska fjällen. En del av fascinationen ligger där.

En vecka i mitten av augusti på 80-talet, nån gång, gick vi i högsommarväder i 6 dagar med temperaturer runt 20-gradersstrecket, badade i jokkarna osv. Dag 7 låg det nysnö runt tältet på morgonen.

Jag anar att din fråga ställs med tanke på sovsäcksval.
Förbered dig för kalla nätter, så undviker du obehagliga överraskningar.

Med vänlig hälsning
Bert

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

mats.frank@telia.com (Mats Frank)

Gäst
Sovsäck

Hejsan !
Om jag nu ska ta upp tråden från Bert Bodin angående sovsäckar så kan jag meddela att förra året i Rapadalen i början av Augusti så använde jag Haglöfs Blacklite, och denna sägs ha komforttemperatur på minus 5 och extremtemperatur på minus 12 och jag småfrös litegrann, ändå var temperaturen ute bara minus 2 enligt medhavd digitaltermometer. Det är ju förstås individuellt det här med hur mycket man fryser.

Men mitt råd är att åtminstone extremtemperaturen på en sovsäck som ska användas i fjällen bör vara minst minus 5 grader och helst ska nog komforttemperaturen vara under noll också.

Bra liggunderlag krävs också förstås. Det bör därför påpekas att jag använder Thermarest.

Hälsningar, Mats Frank

Peter Caputa

Gäst
det kan allt bli kallt

Hej!

Jag vill bara ansluta mig till skaran personer som måste hålla med om att det kan bli kallt i fjällen även under Juli-Augusti. Förra året råkade vi flertalet gånger ut för frostvarningar på den medhavda radion. Som tur var besannades detta endast en gång. Jag har en flersäsongssovsäck som ska palla minus 15 grader och i den har jag garanterat inte frusit någon gång,(har tältat i minus 18 grader en gång). Ett grundtips är att skaffa en ordentlig sovsäck som tål minst -5 grader. Skulle det bli varmt är det ju bara att sparka av sig. Det är desto svårare att reglera åt andra hållet om man skulle börja frysa.

Stefan Hultqvist

Gäst
Definitivt är valet av liggunderlag lika viktigt som sovsäck

Det är synd att så många underlåter att investera i ett bra liggunderlag. Jag brukade själv frysa en del när temperaturen kröp ner till -5 strecket ungefär. Efter det att jag investerade i ett Thermarest så har jag inte frysit (i temperaturer ner till ca -10) med samma sovsäck. Thermarest är även mycket bekvämare.

mats.frank@telia.com (Mats Frank)

Gäst
Javisst !

Hejsan !
Jo jag påpekade just det i mitt inlägg, att jag själv använder Thermarest, men det är bra att du understryker att det är viktigt, det här med liggunderlag. Kanske du missade det. Jag vill dock understryka att det här med komforttemperatur och extremtemperatur är väldigt olika och är väldigt individuellt vad man har för krav för att inte frysa. Hälsar, Mats Frank, Umeå

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips