Medelsvår rutt bortanför Kungsleden med omnejd?

Hej,

(jag vet att mkt står att läsa hos den gode Grundsten, men hoppas att jag kan få lite bra tips den här omvägen..)

Vill ha tips på bra veckovandring som inte inbegriper; Abisko, Nikkaloukta, Keb-området. Har visserligen bara varit i Kivkkjokk-Njunjes-Tarrekaise och sedan offroad en gång, men det skulle vara kul med ngt nytt.

Helst inte heller föör svårt eftersom min sambo skall med som aldrig har fjällvandrat förr...

Om någon har ett bra förslag skulle jag bli glad. Beskriv isåfall också kommuniaktionerna till och från.

Tack på förhand :) Sara

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Artfjället

Skaffa dig fjällkartan AC2 och Tore Abrahamssons bok "Detta är Vindelfjällen". Läs kapitlet "Artfjället runt". Jag följde i stort sett hans tur förlag och det blev en av de bästa vandringar jag gjort.
Vill du ha närmare tips så hör av dig.

HåkanF

Jag skulle också vilja rekommendera en bok av ore Abrahamsson. I boken "Okända fjäll" så ger han tips om många fjällområden där det inte rör sig så många människor. Många av dessa fjällområden ligger inte speciellt avlägset eller är speciellt svårtillgängliga. Ofta är de mindre besökta pga att de inte passar in som transportled från punkt A till punkt B.

Saltoloukta - Ritsem via Sarek.

Hejsan.

Om ni inte har något emot att bo i tält så skulle jag vilja rekomendera en tur genom de norra delarna av Sarek. Man startar med att följa Kungsleden söder ut från Saltoloukta fram till Sitojaure.

Där kan man välja att få båtskjuts till västra delen av sjön varefter man går genom Pastavagge in mot Smaila. Alternativet är att följa kungsleden ytterligare ett gäng km söder ut för att sen ta sig ner till Rapadalen. Det senare alternativet är klart jobbigare, men enligt min mening helt klart värt besväret om bara vädret är ganska hysfat.

Väl framme i Smaila skulle jag nog välja Routesvagge och haka på Padjelantaleden någonstans mellan Kisuris och Akka - stugorna.

Nu har Sarek ett rykte om sig att kräva ganska mycket, men det är en sanning med modifikation. Visst måste man klara sig själv, men å andra sidan är stora delar av turen jag föreslagit (men undantag av Rapadalen)väldigt lättvandrade.

/ Stefan

Jag rekomenderar

KLAGER; sa:
Jag skulle också vilja rekommendera en bok av ore Abrahamsson. I boken "Okända fjäll" så ger han tips om många fjällområden där det inte rör sig så många människor. Många av dessa fjällområden ligger inte speciellt avlägset eller är speciellt svårtillgängliga. Ofta är de mindre besökta pga att de inte passar in som transportled från punkt A till punkt B.

Ur den boken rekomenderar jag:

Lunndörrsfjällen med Anaris. Gröndalen är fantastisk.

Borgafjällen, Bunnerfjällen

Snasahögarna och Skäckerfjällen även om de inte skulle vara med i boken.

Go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips