Med svärfar till Kebnekaise?

Funderar starkt på att ta med svärfar för att uppleva Kebnekaise i mitten av September.
Vet att det i dagsläget finns platser på fjällstationen där man kan sova i skön säng.
Men:
helst av allt skulle jag vilja ha med ett tält för att komma lite närmare naturen. Personligen tycker jag det är den ultimata frihetskänslan att sitta & koppla av vid tältplatsen efter en dags vandring.
gärna med en god whiskey....
Finns det bra möjligheter för att slå upp ett tält mellan Nikka-Kebne? Många fina platser?
Finns det hyfsade tältplatser i närheten av fjällstationen?
Klarar en hyfsat vältränad gubbe av att vandra sträckorna?
hade tänkt totalt 5 dagar med rutten Nikka- Kebne- Nikka.

Inga problem att hitta tältplatser om man vill dela upp sträckan i flera etapper t.ex vid sjön Ladtjojaure. Det är inte särskilt svår vandringsterräng särskilt om man följer skoterleden mellan Nikka och Ladtjojaure. Man kan även åka båt längs Ladtjojaure c:a 4km. Jag har själv vandrat Nikka-Keb-Nikka över dagen och det tog 12 tim med fika och lunchuppehåll och då tog vi inte båten men hade lätt packning. Det kändes dock i benen dagen efteråt.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
14/9 stänger fjällstationen för kännedom så tältet blir nog använtbart i mitten av sept , kanske inte så kul om det blir snörikt i området den tiden ,Ifjol vid samma tidpunkt gick det ej att bestiga om man ej ville pulsa i midjehög nysnö

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips