Med svärfar till Kebnekaise?

Funderar starkt på att ta med svärfar för att uppleva Kebnekaise i mitten av September.
Vet att det i dagsläget finns platser på fjällstationen där man kan sova i skön säng.
Men:
helst av allt skulle jag vilja ha med ett tält för att komma lite närmare naturen. Personligen tycker jag det är den ultimata frihetskänslan att sitta & koppla av vid tältplatsen efter en dags vandring.
gärna med en god whiskey....
Finns det bra möjligheter för att slå upp ett tält mellan Nikka-Kebne? Många fina platser?
Finns det hyfsade tältplatser i närheten av fjällstationen?
Klarar en hyfsat vältränad gubbe av att vandra sträckorna?
hade tänkt totalt 5 dagar med rutten Nikka- Kebne- Nikka.

Inga problem att hitta tältplatser om man vill dela upp sträckan i flera etapper t.ex vid sjön Ladtjojaure. Det är inte särskilt svår vandringsterräng särskilt om man följer skoterleden mellan Nikka och Ladtjojaure. Man kan även åka båt längs Ladtjojaure c:a 4km. Jag har själv vandrat Nikka-Keb-Nikka över dagen och det tog 12 tim med fika och lunchuppehåll och då tog vi inte båten men hade lätt packning. Det kändes dock i benen dagen efteråt.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
14/9 stänger fjällstationen för kännedom så tältet blir nog använtbart i mitten av sept , kanske inte så kul om det blir snörikt i området den tiden ,Ifjol vid samma tidpunkt gick det ej att bestiga om man ej ville pulsa i midjehög nysnö

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips