Maxpuls

Fungerar lika bra att göra det själv

Värm upp minst 15 min varav 5 min lite hårdare

leta sedan upp en svagt brant backe på ca. 500m i denna backe gör du två stegringslopp med jogg tillbaka till startpunkt. Sista stegringslopp skall avslutas i absolut maxfart.

Annars fungerar förvånansvärt även ett coopertest som man lägger till 5 slag på högsta puls under testen.
 
Coopertest?

Hmm... är inte tanken med Coopers test att man ska springa en km på bestämd tid och sedan mäta pulsen, varpå denna uppmätta puls sjunker efter hand som konditionen förbättras? Isf kommer ju den estimerade maxpulsen att minska när man blir mer vältränad?

Eller är det tänkt att man ska köra militärens variant på Coopertest (inte fälttest), dvs springa så fort man orkar i en km? Så gick det till när jag gjorde lumpen, och jag tyckte att det verkade rätt korkat. Särskilt som vi aldrig kollade några pulsvärden och inte heller upprepade testet.
 
Vad är egentligen syftet med att köra ett "maxpulstest"? Om det enbart handlar om att ta reda på sin maxpuls så vet jag inte vad man ska ha för nytta av det? Om man däremot ser till fler faktorer under ett maxarbete förstår jag funktionen, fast det kanske bara är orden som krånglar till det nu, som oftast.
 
Bussman; sa:
Vad är egentligen syftet med att köra ett "maxpulstest"? ---
Poängen som jag ser det är att kunna träna på rätt nivå för önskad effekt; 70% för kondition, 80% för kort uthållighet etc. Men nu lär väl någon påpeka att dylika samband är alldeles för enkla för att vara användbara...
 
bigfoot; sa:
Poängen som jag ser det är att kunna träna på rätt nivå för önskad effekt; 70% för kondition, 80% för kort uthållighet etc. Men nu lär väl någon påpeka att dylika samband är alldeles för enkla för att vara användbara...

OK, jag är med och förstår dina tankar. Själv så anser jag det vara ganska individuellt vilken "procent av maxpuls" man ska träna på. Ditt tankesätt har självklart sin poäng och är helt befogat. Ett laktattröskeltest skulle dessutom ge väldigt bra information, men kräver en del utrustning eller kontakter.

Ett maxtest går till kliniskt/idrottsfysiologiskt till på så sätt att man på något sätt anstränger sig (cykel, löpning etc, helst grenspecifikt såklart) på en given belastning/intensitet under en viss tid för att sedan öka belastningen stegvis till total utmattning. Det finns flertal protokoll för att göra maxtest, dels beroende på vad man är ute efter.

Åstrand och Rodahls Textbook of work physiology: Physiological bases of exercise, är en bok som rekommenderas till alla som vill veta mer. Typ bibel. Andra böcker som rekommenderas är Carlstedt - Tester för idrottare och Nilsson - Puls- och laktatbaserad träning. Båda utgivna av SISU Idrottsböcker.
[Ändrat av Bussman 2004-09-15 kl 21:24]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.