Mattermos

Efter ett tilbud från en känd stor matkedja är jag nu ägare till en mattermos (99:- och 1,2 l).

Men har ni några tipps på mat till en mattermos?
Soppa givetvis.
Korv som doppas i varmvatten
Men sedan då har ni några bra tips?
 
* Potatismos, med korv eller köttbullar i.
* Potatis / posta med gryta / sås utav något slag.

Den gyllene regeln är väl att ha så lite luft som möjligt i termosen, och fylla den så mycket som möjlig för att hålla värmen.

Smaklig spis!

/ Nicke
 
Vintertid, en Chili con Carne med lite drag i kryddningen.

Kul att trâden kom upp just nu, i söndags diskuterade jag med min sämre hälft om vi inte skulle köpa en till vinterns utfärder.
 
Vill gärna betona det som står i inlägg 2, rätt volym för uppgiften. En normalportion är ca 4-5 dl.
Vi har två en 1/2 l och en 1,2 l därför.
 
Hur bra är det ?

Hur bra är det då att ha maten varm i flera timmar ?

Skulle det kunna funka med köttfärssås och man stoppar i spagetti i såsen strax innan man skall äta eller lägger man in den på en gång ?
 
Hur bra är det då att ha maten varm i flera timmar ?

Skulle det kunna funka med köttfärssås och man stoppar i spagetti i såsen strax innan man skall äta eller lägger man in den på en gång ?

Jag skulle lägga ner allt på en gång och se till att "gegga runt", som sagt, så lite luft som möjligt är bra. Spagetti köttfärssås har vi haft flera gånger och det funkar perfekt!
 
Jag skulle lägga ner allt på en gång och se till att "gegga runt", som sagt, så lite luft som möjligt är bra. Spagetti köttfärssås har vi haft flera gånger och det funkar perfekt!

Det blir ju inte al dente då, utan mer skolbespisning över pastans konsistens, men jag skulle inte göra mig omaket att göra det i två steg. Allt på en gång!
 
Kolla att termosen håller värmen innan genom att fylla upp med kokhett vatten - korka och nästa dag kolla hur varm innehållet är - gärna med något så när koll på antalet timmar och en termometer kolla på hur många grader det har sjunkit.

Med glastermosar var termosen antingen helt och höll värmen bra (helst med naturkorks-kork, dagens plastkorkar är riktigt dåliga på att isolera...) eller trasig och allt rann ut mer eller mindre.

med plåttermos kan man ha oturen att det har läckt in luft pga bristfällig tillverkning och det kommit in luft och då är det inte mycket att ha fast de ser hur fräscha som helst.

(vakumet i mellanväggarna ligger ungefär på 1e-5 mBar, dvs 0.00000001 Bar för att få fullgod isolering och det behövs ytterst liten läcka genom någon por i plåten och efter ett antal veckor så kanske vakumet minskat till 1 mBar (0.001 Bar) och trots att det fortfarande ses som väldigt stark vakum så är det nu så mycket luftmolekyler som studsar mellan väggarna och förmedlar värmen att isoleringen är bara dubbelt så bra som om det vore helt luftfyllda väggar - dvs. avsvalningstiden ligger på 1-2 timmar istället för 20 timmar...)

Det finns en sak till som kan förstöra en plåttermos och det är att ha mycket salt mat under lång tid (eller många tillfällen) och även hålla det fuktigt under förvaring (kondens för att man dragit till korken med droppar vatten kvar i termosen) då rostfritt stål typ 18/8 som är vanlig inom kök och mat korriderar när det är satt under dragkraft/sträckning - och det är precis vad som sker i en termos när lufttrycket försöker trycka ihop de vakumsugna väggarna med 1 kg/cm^2 och korrosionen är då ofta av portyp och närmast mikroskopisk stora (man kan ana mörkare fläckar kring por-korrisionen om man tittar noga på en termos som det redan gått hål i - ungefär som prick-rost i en förkromning) - när detta har skett så märker man det genom att utsidan av termosen snabbt blir varm när man häller i kokhet dryck/mat i termosen.

Det här händer i princip aldrig på en glastermos, men å andra sidan så är det ömtåligare för stötar istället...
 
Jag använder inte min mattermos till att transportera mat med, utan att laga på plats. Sparar rejält med bränsle att bara behöva koka upp vattnet, och ser till att mat som normalt sett bara behöver varmt vatten håller sig varm till dess att man skall äta den.

Couscous, nudlar, potatismos, röda linser, varma koppen, torkat kött, torkad frukt, snabbris etc går att blanda i valfria kombos och göra många intressanta måltider. Min expedition på Mont Blanc som hade ett blandat utbud av mina färdiga påsar (favoriten var couscous och varmakoppen kantarell, men även nudlar och röda linser funkade riktigt bra) och fryspåsar konstaterade att fryspåsar som var nästan 10 gånger så dyra och 3 gånger större i volym för samma kaloriinnehåll inte var värda sina eventuella fördelar.

Jag använder Primus Lunch Jug 0.5 och är riktigt nöjd med den
lm3372pr.jpg
 
Rara ärtor

Ärtsoppa är en riktig klassiker i fältsammanhang och passar perfekt att ha i en mattermos. Se till att spisa den med en god senap!
Om man inte vill koka egen ärtsoppa, så håller Soldatens ärtsoppa, som säljs på ICA god klass.
Vill man lyxa lite så passar det alldeles utomordentligt att servera lite punsch till.

God tur!

Lars Östlin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ulindh Vad har du i din mattermos? Friluftsmat 25
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
Fjällkjell Lätt mattermos Friluftsmat 31
oberg_niklas Mat som passar till mattermos Friluftsmat 13
Franz321 mattermos 3-5 liter Friluftsmat 2
Lotten Mattermos Friluftsmat 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.