Matlagning i Norge

Sitter och spånar på en tur i Jotunheimen på ett par nätter, och eftersom vi inte har tillgång till tält, är vi hänvisade till att bo i stugor. Vid tidigare vanfingar i Norge (från Grövelsjön och över gränsen) har jag fått uppfattningen att det vid de bemannade stugorna inte är möjligt att laga sin egen mat. Hur fungerar det i Jotunheimen, t ex vid Spiterstulen eller Gjeldersheim? Går det alltid att laga medhavd mat i stugorna, vilken man än kommer till? Att köpa färdiga middagar blir ganska dyrt i längden.

Mvh
/Per

Inte mycket men jag vill minnas att det i alla fall i Spiterstulen finns en självhushållningsstuga för tältare, troligtvis samma i Gjendesheim. Gjendebu är både selvbetjent och betjent så där borde det gå bra oxå, det är 20 år sedan jag bodde där senast så jag minns inte riktigt. Oftast så finns det dock inte tillgång till självhushåll i de betjente stugorna precis som du observerat.

-Palle

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ja det stämmer med Spiterstulen. Där finns en ”servicebyggnad” för tältare på andra sidan jokken. Den är eller var (har inte varit där på några år) den skabbigaste jag nyttjat i den svenska och norska fjällvärlden men den funkar. Dass, duschar, ett matrum med spisplatta... och du sparar benen med ett par hundra meter om du skall upp på Galdhøpiggen jämfört med att utgå från huvudbyggnaden!;)

Varför inte ta kök med och laga maten ut i det fria. Är det busväder och ni inte vill koka ute så kan ni lyxa till det med "hytte mat" den dagen.

Peifen; sa:
Varför inte ta kök med och laga maten ut i det fria. Är det busväder och ni inte vill koka ute så kan ni lyxa till det med "hytte mat" den dagen.

Absolut, det kommer vi att göra om det är så att man inte kan laga till mat. Är ju bara en fråga om hur mycket saker man vill ha med sig, och om man slipper ta med kök + annat minskar ju den totala vikten en del.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips