Material till foder i jacka

Jag har kommit över en gammal Taiga-jacka med löstagbart foder. Jag vill göra jackan ännu varmare genom att sy till ett extra foder.

Frågan är vilket material man lämpligen använder att tilläggsisolera med. Jag har noll erfarenhet av att sy sånt här, och ganska ont om fälterfarenheter av olika material också för den delen. Spontant tänker jag på (syntet?)dun eller fleece. Synpunkter på det, samt andra förslag mottages tacksamt.

Det är helt klart en fördel om materialet är lätt att jobba med (tunna tyger är jobbiga att sy? blir det ett problem om man kör dun?). Dessutom behöver det vara ganska komprimerbart, för jackans packvolym är redan ganska stor och jag vill inte att den blir så himla mycket större.

Ett löst foder ger dig en vida mer flexibel jacka än en med fast foder.
Dun ger mest volym=värme och vikt, fleece och fiberpäls torkar snabbare men å andra sidan väger de mer.
Att sy en dunjacka är inte så svårt. Flera beskrivningar finns på nätet och mitt första försök blev både lyckat och långlivat.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips