Marocko Jebel Toubkal

Någon som har någon erfaranhet av eller info om Nordafrikas högsta topp?

Funderar på att bestiga den under julhelgen; någon som vill haka på?

Jag var där för några år sedan i januari och turade med skidor. På ca 2ooo möh låg där en trevlig refuge att sova i för en billig peng, dock inte i samma standard som de i alperna. Till själva toppen var där åtminstone två lätta turer, vilka i princip bara involverade 200-300 meter scrambling sista biten till toppen. Det fans en förare som täckte in hela området(på franska), om jag kommer ihåg rätt så köpte jag den i Imlil.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Föraren heter "Le massif du Toubkal" skriven av Jean Dresch. De lätta lederna som jag nämnde är nr 83 och 84 i föraren,"L´arete N.-N.-E" och "L´arete S.-O." Båda graderade Très facile.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips