Majturer 2011

La upp en liten video på youtube på vår paddling mellan Åkers och södra änden på Sillen.
Men videon går bara till kanalen mellan Klämmingen och Frösjön.

Den (för mig) spännande passagen av röret under vägbanken är med.

http://www.youtube.com/watch?v=Hqm5_uZL_wU

thomas

Visst va det rätt fint? :) paddlade själv åkers till Trosa nu på långledigheten tur att träden i sigtunaån gick att ta sats över ;) men det va fasen värre i Trosa ån sen.... helvete va jag fick hålla på önskar jag hade sällskap när jag kom ner mot trosa å det låg en brygga tvärs över tunneln... tog säkert 1 timme att själv slita gräva loss sen för att få paddla igenom :)


God tur!

/Mats
 
Jo det var en väldigt vacker och mycket omväxlande tur. Men vi avslutade i södra ändan på Sillen. Hur lång tid tog du på dig och var i Trosaån var de största svårigheterna?

thomas
 
Jo det var en väldigt vacker och mycket omväxlande tur. Men vi avslutade i södra ändan på Sillen. Hur lång tid tog du på dig och var i Trosaån var de största svårigheterna?

thomas

Ah då hade ni tur ;) Nej saken var den att jag fick punka på min vagn vid sista lyftet från Svinsjön till Laxne, så jag lät den ligga i skogen så brorsan kunde ta upp den för jag trodde inte det skulle bli mera lyft....(OJ va fel jag hade!)

Totalt va jag ute 3 dagar hade gått på 2 dagar om jag inte hade njutit så mycket jag tog läger runt 14ish även fast det va ljust till 20-21. Men ska man njuta så ska man!

I Trosa ån va det ett par träd som låg över å det vart lite trångt, runt vagnhärad vart det jobbigast för då fick man åka slalom å jag som inte är så van vid strömmar fick stora problem å ett par fina repor ;) men sen har du 2 dammar i Vagnhärad som man fick lyfta förbi, visst tog det tid men det gick utan vagn oxå!

Men sen mellan Hunga/Vreten någon stans innan Trosa så hade en flyt brygga slitigt sig å satt sig över tunneln som man skulle igenom... det va för brant å jag va för trött för att orka lyfta kajak å allt skit igen men det tog säkert 1½ timme att gräva knuffa paddla bort den där j*vla bryggan så jag fick fri passage. men den kommer nog lossna igen å sätta iför tyvärr men jag kom igenom i alla fall. Men det va inte smärtfritt ;) där den satt fast va det 50cm lera tills fast botten så när jag skulle hoppa i kajaken igen full med adrenalin å förbannad som få, så fastnade jag med foten å när jag skulle "rycka" upp den igen tog jag i för mycket så jag for över kajaken å i ån hahah :) men men.
Sen har du ett långt lyft till längre ner Trosa Kvarn, den fanns inte med på kartan, tyvärr verkar det lyftet vara långt å jag va själv så jag vågade inte gå med min utrustning å låta den ligga för att sen hämta kajaken så jag ringde på back up då.... men som sagt Sigtuna ån å Trosa ån va underbara trots problemen.

god tur!


/Mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.