Mäta fallhöjdsmeter med GPS: Programvara???

Jag har haft med mig min GPS (Garmin II+) i skidbacken några gånger för att få ut en "track" på hur jag har åkt.
Det vore kul att plocka ut höjdinformationen för att kunna se hur många fallhöjdsmeter man åkt.

Är det någon som känner till någon programvara som klarar detta? De jag har hittat (Garmap, Waypoint+ m fl) plockar inte ut höjdinformationen ur track-loggen.

Höjd i Garmin II+

Tyvärr lagras inte höjdinformationen i trackloggen på II+. Bästa gps för detta torde vara E-trex summit som bed barometerns hjälp ökar noggrannheten avsevärt

/Lars-Olof

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Höjd

Jag är nu inne på min 3:de Garmin, förut GPS II, GPS II+ och nu bytt upp mig till Garmin 12CX, och jag har provat ett antal program men höjden finns aldrig med i trackfilen, så det beror nog inte på vilket program du använder, utan troligen på att höjden inte sparas i trackminnet på GPSer från Garmin.
Skriv till Garmin support och fråga. Eftersom jag oftast vistas på sjön och på isen är höjden ointressant för mig.

Per Brune

Bara vissa Garmin sparar höjdinformation

eMap, eTrex Summit plus några fler Garmin lagrar höjden och OziExplorer, Fugawi 3 samt några fler program kan visa höjdinformation i sina Tracks.

Hälsningar

Ola Hellström

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips