Lyxigare lättare tält (187 lång)?

Jag äger ett Hilleberg Allak 2-manna, vilket är bra med allt förutom platsen vid sömn. Är jag ensam fungerar det att sova på diagonalen, men vintertid med en annan person tar fötterna och/eller huvudet i tältduken.
Höjden på 105cm är helt OK.
Sover på ett exped nästan året runt, förutom kallaste vinterturné i fjäll där liggunderlaget inte får ge upp.

Jag funderar på ett Vaude Power Lizard SUL 2-3P, detta bör väl ge mig mer sovplats? Erfarenheter önskas.
Tips på andra lite längre tält med raka ändar mottages gärna. Vilt under två kilo, då mitt allak är lite tyngre. Positivt om det klarar stormar, men annars fortsätter jag bara med mitt allak när jag ska förvänta mig det värsta. Budget max 6000kr?
Optimalt vore såklart ett Keron med halva vikten, men kan inte få allt!

Power Lizard SUL 2-3P

Hej,

Jag använder mig av ett Power Lizard SUL 2-3P för ensamturer och turer med två personer. Ett av argumenten för att välja detta tält var just längden, då jag är 190 och, precis som du, sover på ett lite högre Exped-underlag. I flera andra tält jag provat blir sovsäcken lätt blöt i fotänden vid regnväder då den går emot innerduken och trycker mot ytterduken. Fördelen, som du också konstaterat, med detta tält är de lodräta väggarna i fot- och huvudänden vilket gör att man kan använda hela längden (även om ligglängden på pappret är samma som för Allak...) Möjligen gör de lodräta kortsidorna att den teoretiska vindkänsligheten blir större än för andra tunneltält av liknande konstruktion.

Även om detta tält har ventilation i gavlarna (och på så sätt lämpar sig för vinterbruk (anges dock som tresäsongerstält) så skulle i alla fall inte jag använda det som vintertält (i snö, med skidor) för två personer. Det skulle bli trångt då absiden är liten och endast på ena sidan. Men för sommarturer upplever jag det som rymligt (för att vara ett litet, lätt tält) för två personer då man ledigt kan ha packning inne i innertältet om man vill.

Jag valde just 2-3P-varianten för att kunna ha det både själv och när man är två. Det finns helt säkert bättre lämpade tält om man är ute efter ett rent solotält.

När jag köpte, för ett par år sen, ingick runda, tunna tältspikar. Dessa la jag på hyllan direkt och ersatte med Y- och V-pegs från Hilleberg/Helsport. Även linorna bytte jag ut och satte dit riktiga linspännare. Med dessa små modifieringar/kompletteringar tycker jag att tältet fungerar bra. Tittar man på "lyxighet" och "känsla" smäller ju Hilleberg högre, men jag hittade inte någon lämplig modell, just med tanke på "ligglängden".

När det gäller att sätta upp tältet så har det inte så många efterspännings- och justeringsmöjligheter som mina andra, tyngre tält och man får vara lite mer noggrann när man väljer tältplats och sätter upp tältet. Det är väl baksidan med de flesta "ultralätta" tält.

Minns att Helsport Ringstind superlight var med på min "shortlist" men kommer dock inte ihåg varför valet slutligen föll på Power Lizard. :)

Lycka till med ditt tältköp!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack, det var väl ungefär det jag förväntade mig!
Har ju fortsatt Allaket, vilket är väldigt lätt att få med sig på pulka även solo.
Då ska jag fortsätta kolla in det!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips