Lynx SDL sovsäck -23 någon som har testat den?

Jag funderar på att köpa en,
men blir osäker då jag läser att dunet ligger löst, man måste skaka det till rätt plats för att få lagom komforttemperatur.
Är det svårt att få dunet till rätt plats?

Är Puma SDL -29 prisvärdare?

Hälsningar,
Pontus

Har ikke testet Puma SDL eller Lynx, SDL, men har WM Apache Super MF (-10) og WM Bison GWS(-40). WM posene er fantastiske. Du trenger ikke riste på plass dunet.

SDL er det gamle DryLoft ytterstoffet. VM har på de nye modellene gått over til Windstopper (GWS) som ytterstoff. Sov i Bison posen i -16 grader (naken). Måtte ha den åpen nesten hele veien. Jeg tror du kan stole på at Puma holder minst -23 grader i konformtemperatur. SDL eller DL gjør posen relativt vanntett, men gjør også at posen er mye vanskeligere å pakke. Det betyr at "loften" i dunet holder seg bedre, men at posen tar mye mer plass. MF stoffet er også relativt vannavstøtende, men pakker mye bedre.

Valg av temperaturskala er vanskelig. Jeg klarer å sove i Bison i -10, men blir det veldig mye varmere svetter du for mye. På den andre siden. Er du utslitt, kald, sulten - og det er -25 grader ute - kan selv Puma være litt kald i en time eller to. En annen ting er når posen blir litt fuktig. Og posene vil også gradvis bli litt kaldere etter års bruk. Jeg falt ned på en supervarm pose.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips