Lykta i tältet?

Jag har just köpt en Primus Micro Lantern och är lite fundersam över om man vågar ha den i tältet.
Tältduk brinner ju rätt bra och lyktan blir ju rätt så varm, jobbigt om man lyckas elda upp tältet...
Å andra sidan tar den ju bort fukt rätt fort och värmer.
Hur nojig ska man vara?
Hur gör ni andra med eld nära tält, tex brännare och lyktor?

Har själv ingen lykta, utan använder bara pannlampa. Dock har mina kompisar en Primuslykta och enligt anvisningarna så bör man inte ha det inuti tältet. Fast när och var ska man annars ha lyktan? Jag misstänker att det är en sån grej som de skriver in just för att ingen missnöjd tältbrännare ska kunna göra dem betalningsskyldiga. Jag antar att de flesta använder lyktorna i tälten, det ser onekligen ut så på många av tältåterförsäljarnas kvällsbilder :)

Mvh /Joel

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Funkar bra om man är försiktig

Jag har en och använder den för att tömma gastuber med när vikten spelar mindre roll. Jag brukar ställa gasflakan i en kastrull för att den ska stå stadigare och mer skyddat. Största risken är när man går in och ut ur tältet. Mitt tält har två ingångar så man behöver inte kliva i den absid där man lagar mat eller har lyktan igång vilket jag tycker är en rätt lagom säkerhetsnivå.

Tommy

Dubbel

Jag använder också en primus lykta och jag brukar dra stålvajern som sitter på lyktan upp i snöret i tälttaket (nallo) och till baka ner till lyktan och det har aldrig blivit för varmt för varken innertak eller snöre. Har vart med om att två nissar lykades smälta av snöret för att dom band upp lyktan för högt med följden att dom fick bra ventilation i sovsäckarna. Jag är super nöjd med lampan som fixar plågan på morgonen när man ska dra sig ut ut sovsäcken. Kör med lyktan så det blir gott och varmt...

Ang lykta i tält

Jag har just köpt en Primus Micro Lantern och är lite fundersam över om man vågar ha den i tältet.
Tältduk brinner ju rätt bra och lyktan blir ju rätt så varm, jobbigt om man lyckas elda upp tältet...
Å andra sidan tar den ju bort fukt rätt fort och värmer.
Hur nojig ska man vara?
Hur gör ni andra med eld nära tält, tex brännare och lyktor?

När och hur jag använder min gas eller fotogen lykta är alltid en noga avvägning mellan de omständigheter som råder. Finns ingen anledning att släpa med en stor lykta på soloturer när jag sover i ett Akto. Men på paddelturer kan man lyxa till det och då sover vi oftast i ett 3pers kupoltält med gott om tak höjd och golv yta.
Men lyktan stannar i en öppen absid för kolmonoxid halten inne i ett stängt tält kan snabbt närmar sig skadliga nivåer utan att man märker ett skvatt.
Det stämmer det visserligen att värme strålning torkar upp. Men vid förbränning bildas även vattenånga som biprodukt. Så ev. vinster ute blir och mängden fukt i luften borde snarare öka. ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips