Lunndörrsfjällen hjälp med planering

Planerar en veckas höstvandring (mitten september) i Jämtland och funderar på Lunndörrsfjällen. Vad tror ni om följande; Tossåsen, Lill-Lunndörren, Storådörren, Tronndalen, Gråsjödörren och sedan leden tillbaka via Lunndörren på 8 dagar där två är halvdagar p.g.a. resa. Riktning att föredra i de olika dalgångarna? Något som är speciellt vackert/sevärt? Kör bil från Stockholm och har tänkt börja/sluta i Tossåsen.

Speciellt intresserad att höra av er som har gått tälttur i Lunndörrsfjällen. Har sökt och läst trådar av bl.a. pwe och John_T.

Ett alternativ är Bunnerfjällen. Kan det vara ett trevligare alternativ på hösten? Mindre sten och lite mer vegetation?

Jag har gått storådörren och lill Lunndörren från och till nordsätern. Det är absolut inga problem att klara av det där på 8 dagar. Storådörren är häftig. Jag skulle välja att gå den från söder. Fast det är nog mest bara för att det är från det hållet man ser den oftast. Går nog bra även åt andra. Vi drar nog föresten mot dunsjön och gråsjön imorgon i några dagar

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har gått storådörren och lill Lunndörren från och till nordsätern. Det är absolut inga problem att klara av det där på 8 dagar. Storådörren är häftig. Jag skulle välja att gå den från söder. Fast det är nog mest bara för att det är från det hållet man ser den oftast. Går nog bra även åt andra. Vi drar nog föresten mot dunsjön och gråsjön imorgon i några dagar

Storådörren uppifrån är ju också ganska maffigt! Rekommenderas.

Som lite inspiration (?) kan du kolla upp ett färdspår på min profil, från en veckas vandring i september 2012. Vissa passager var ganska krävande, men det får man kanske räkna med då man går dörrarna på tvärs istället för längs med. :)

Mvh Filiokus

Har gått Storådörren och Tronndalen från Nordsäter. Storådörren är otroligt fin, gick från söder, och lättgången. Tronndalen lite mer stenig men relativt lätt. Flera alternativ är att ta en bestigning av Saanta vid fint väder vilket i så fall kan kombineras med ett besök vid Dörrsjön som är fin.

Ovanlig tältplats

Vill du ha en lite ovanlig tälpplats så är det brant men det går att ta sig upp i passet precis norr om dörrpiken. Här ligger en liten sjö med fina gräsängar att tälta på om jag minns rätt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips