Lundhags Professional

Jag kan få köpa ett par Lundhags Prof billigt, men det är förra årets modell.
Nu undrar jag om jag ska sattsa på dom eller ett par Fjell High, när jag får dom för samma pris?
Går det att få dom lika vattentäta i skafftet som Fjell när det är nått typ av foder i skafftet?

Stödet/fodret i Lundhags Prof skall vara slutna celler som inte tar upp vatten. Vad du än väljer kolla storlek, kolla storlek, kolla storlek, kolla storlek, kolla storlek kolla storlek . De kommer att krympa något och det tar ganska lång tid.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Jag valde mellan Fjell High och Professional nyligen. Det blev till slut Fjell med argumenten att den har färre antal sömmar (=mindre risk för läckage) samt att den inte är lika mycket fodrad (inte lika svettigt på sommaren). Den lilla fodring som finns längst upp har räckt mot regn och barr under den tid jag har provat kängorna.

/Lars

Se till att det verkligen är neopren i skaftet

Jag tror att Lundhags i något modellskifte bytte sitt stoppningsmaterial från öppna celler till slutna (som inte suger åt sig fukt).
Se till att det är en känga med neopren du får.

Och som sagt: foten kommer krympa, det till att ha marginal för det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips