Lundhags Nordic, fördelar/nackdelar?

Hej!
Jag är sugen på att köpa ett par Lundhags Nordic BC men när jag skulle fråga en försäljare om längden på dessa så blev jag snabbt rekommenderad att köpa Zandstra Track istället.
Han hänvisade till snabbhet och större vridstyvhet...
Har ingen aning om ifall Nordic är att föredra men den verkar vara ett bra alternativ.
Jag åker turer mellan 10-30 km på både bana och i skärgården och har haft fast häl i 10 år nu (Skyllermarks kevlar) men tycker att det är dags att byta upp sig.

Behöver man justera bindiningen i sidled föresten eller är det bara att köra på?
/Fredrik

Just det faktum att det inte går att justera bindningen i sidled på dessa skridskor är ett mycket stort minus tycker jag. Jag känner ingen som inte har bindningarna förflyttade i sidled på skridskorna, det är viktigt att kunna göra det om du skall kunna justera in dem efter din åkstil. Det finns flera äldre diskussioner på temat här i forumen, se också t.ex.:
http://snabelslash.com/bo/?m=3&article=119

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Det där med vridstyvhet och därmed ökad snabbhet är högst diskutabelt. Om det över huvud taget är sant så krävs nog ett laboratorium för att kunna påvisa en skillnad. Å andra sidan innebär den ökade vridstyvheten ökad vikt, vilket i sin tur innebär lägre fart såå......

Om du är van åkare så borde ett ev. behov av sidjustering ha givit sig tillkänna för länge sedan. Om skridskons mittlinje går mellan stor- och 'pektå' och delar hälen mitt itu på dina gamla grillor så kan du lugnt montera BC-bindningen i den nya grillans 'mitt'. Jag och hustrun (typiska ytterskärsåkare) har haft ett otal grillor genom åren och denna inställning har alltid funkat. Som sagt, kolla hur du står på dina gamla grillor först.

Tycker
Torbjörn

Vridstyvhet

som försäljningsargument är mer än tveksamt. Sidojustering däremot kan vara helt avgörande för vissa åkare. Hur skon sitter på foten och skons egenskaper betyder mycket mer för vridstyvheten än skridskon. Sitter skenan rätt på foten så verkar foten och benets kraft rakt ned över skenan ned mot isen även när skenan är vinklad i sidled under accelerationen i skäret.

Skon betyder dock oftast mycket mer än skridskon för hur bra du åker.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips