Lundhags leather grease till haglöfs

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har använt Lundhags lädersmörjning (den klassiska som doftar tjära) till tunnfodrade mid-kängor med nubuckläder och goretexmembran (Kayland Vertigo High). Skorna höll föredömligt tätt utifrån, vattnet pärlade fint av under två veckors pulsande i blötsnö och issörja (plus konstant gnidning av lädret med stegjärnsremmar), omväxlande med regn på läge höjder. Jag bättrade på insmörjningen varannan - var tredje dag. Har ingen känsla av att skorna blivit "svettigare" av behandlingen, blev inte fuktigare om fötterna än i mina Lundhagsskalkängor eller mina gamla skinnfodrade läderkängor utan stoppning eller membran. Mina strumpor var inte fuktigare än vanligt på kvällen. Inget mögel eller dålig lukt, men det kan ju bero på den mycket tunna stoppningen som torkar fort.
Nubucklädret byter naturligtvis färg till mörkbrunt av sådan behandling.

Om jag förstod saken rätt när jag researchade hur jag skulle sköta om mina meindl-kängor, så ska man använda vax och inte fett till styva läder/nubuck-kängor med goretexfoder. Detta eftersom fett går in för mycket i lädret och mjukar upp det. Tillverkarens egna rekommendationer var i det fallet vax.

Lundhags leather grease låter som fett.

Lundhags verkar vara en blandning av både vax och fett:
"Vi kokar det fortfarande själva på fett, tjära och bivax efter ett gammalt recept och med endast naturliga ingredienser. Lundhags Lädersmorning passar bäst till redan något mjuka kängor, undvik att använda det på kängor där styvheten i lädret ska bevaras."
(källa)
...så det stämmer, att man kanske skall undvika den, om man är ute efter "fabriksstyva" kängor.
Själv vill jag gärna ha mjuka kängor, men tycker inte Lädersmorningens verkan varit så tydlig ens på mina helt ofodrade Lundhagare. Än mindre på de fodrade kängorna - kanske fö att de är mer "uppbyggda" med diverse förstärkningar, hälgrepp etc inifrån.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips