Lundhags Lädersmorning och Mayadust, vilka dofter...

I somras köpte jag Lundhags kängsmörja och en burk Mayadust (träpulver med massa tjära).

Då och då öppnar jag burkarna bara för att dofta på dem.

Vax, tjära, tall, kåda...

Jag blundar och dofterna gör att jag minns när jag var barn; då familjen plockade lingon, varvsgubbarna byggde hus och gjorde upp eld för korvgrillning, farfars eka skulle tjäras och jag paddlade i farsans hemmabyggda tygkajak.

Jag ser mig själv som nioåring i Graningekängor, rutig skjorta och ”lappkniv” i bältet.

Tillsammans kostade de två burkarna 110 :- och det är billigt för att kastas tillbaka till barndomens friluftsliv.

Dofter går ju rakt in i hjärnan och triggar massvis av minnen om dofter! Härligt har goda minnen varje gång jag vallar laggen, kokar kaffe eller tänder en brasa med Maya-sticks...

Go tur

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
johankse; sa:
Dofter går ju rakt in i hjärnan och triggar massvis av minnen om dofter!

Helt klart - ibland kan hela situationer från typ 5-årsåldern ploppa fram bara för att man känner en lukt.

Vissa ljud har sån effekt också - ljudet av dragkedja i ett tält är till exempel fantastiskt.

Undrar om man i framtiden blir nostalgisk över prasslet från en membranjacka eller vrålet från ett fotogenkök :)

mipert; sa:
I somras köpte jag Lundhags kängsmörja och en burk Mayadust (träpulver med massa tjära).

Jag blundar och dofterna gör att jag minns när jag var barn; då familjen plockade lingon, varvsgubbarna byggde hus och gjorde upp eld för korvgrillning, farfars eka skulle tjäras och jag paddlade i farsans hemmabyggda tygkajak.

Jag ser mig själv som nioåring i Graningekängor, rutig skjorta och ”lappkniv” i bältet.

Tillsammans kostade de två burkarna 110 :- och det är billigt för att kastas tillbaka till barndomens friluftsliv.

Varför ine köpa lite beckolja så luktar du själv gott också =)

Nordesjö; sa:
Vissa ljud har sån effekt också - ljudet av dragkedja i ett tält är till exempel fantastiskt.

Undrar om man i framtiden blir nostalgisk över prasslet från en membranjacka eller vrålet från ett fotogenkök :)

Precis mina hangups! Jag älskar ljudet av tältdragkedjor och minns det svaga väsandet från Trangiaköket...

mipert; sa:

I jobbet tvingas jag ibland måla på tjärolja på plankor. 30% tjära, 21% linolja och resten en modifierad form av rapsolja. Oljan rinner som vatten, klistrar som olja och stinker något vedervärdigt. Stänker det på kläderna måste de gå två varv i tvättmaskinen innan de slutar osa. Jag fick på skorna för flera veckor sedan, och för en stund sedan åkte jag bil med morsan, hon frågade mig varför det luktade gammal fisk i bilen.

Kanske ren tjära lukta bättre, jag vet inte.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips