Loop spön? Någon som prövat?

Är förbaskat sugen på att bygga spö...
Sålledes börjar man söka efter klingor. Och de finns i drösar, jättemånga spön finns det och alla med enligt tillverkaren optimal prestanda för allt och ingenting samtidigt.

Först såg jag några sage spön men de kostar så det förslår. Sen hittade jag loops serie med nån sorts färgkodning. Kan de vara något att kanske satsa på.
En klinga i blåa serien skulle i min vikt kosta strax över tusingen så det har jag ju råd med men är de sköna? Någon som nosat närmre på dessa spön eller kanske något annat spö. Tanken med att bygga är ju att det ska bli lite billigare...

För tillfället har jag ett gammalt Loop HM klass 5-6 och ett strömsländan i klass 2-3 (ett krokigt sådant...)

Nåväl, alla tips går bra men framförallt någon som provat de blåa spöna?

tight lines/samme
 
Min inte allt för stora erfarenhet är att det inte så ofta blir billigare att bygga själv, men kul är det.
Kanonhobby i hobbyn(ännu en).
Vilken klass ska du ha, vad/vart ska du fiska?
 
man skall nog bygga spön med dyra klingor för att det skall löna sig.. stor kostnad - stor vinst, liten kostnad - liten vinst.. Det jag undrar är väl hur garantierna fungerar, på ett färdigt spö så gäller garantin för den kompletta produkten, hur blir det med hemmabygge?
 
garantierna brukar gälla varje del för sig, dvs garantin gäller klingan men inte lindningar,rullfästet men inte monteringen osv.
 
Själv har jag rätt nyligen börjat bygga spön, men har aldrig tänkt att det ska löna sig. Det blir iofs billigare, men grejen är att bygga ihop det spö man vill ha när det gäller ringar, handtag, rullfästen mm.

Kollade lite på spölindningar och dom jag gjort är bättre än dom på fabriksbyggda spön, ochjag är definitivt ingen mästare på det här.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.