Lofoten

Hej!

Det här är mer en fråga ang. ovannämnda destination än kanske randonné... Jag ska till Lofoten och arbeta jul/nyårshelgen och hoppas på åtminstone någon dag ledig då jag skulle vilja utnyttja den äventyrliga naturen däruppe. Eftersom jag aldrig har varit där tidigare och åker ensam vore det bra om det fanns något typ av äventyrscenter som anordnade utflykter i t ex randonné, fjällturer, klättring eller annan kul vintersport. Eller kanske det finns något bra ställe att åka utför på eller telemark? Är det någon som varit där och har tips att komma med ang detta så hör gärna av er! Jag har letat på nätet men inte riktigt hittat det jag söker.

Mvh,
Anna-Karin
 
Jag har visserligen bara varit på Lofoten under en dag och då under sommaren, men jag såg att det fanns en del ställen som anordnade diverse äventyr och klättringar. Det finns bl.a ett mkt trevligt och bra info-center mitt på torget i Svolvaer (centralorten på Lofoten) där du säkert kan få en massa info.
Vi bodde på ett vandrarhem i Svolvaer som dessutom verkade anordna diverse aktiviteter. Jag skulle tro att det bara är att åka dit och ordna allt på plats. Bl.a träffade vi en svensk kille som jobbade och pluggade där uppe just för att det var så bra klättring. Det finns en hel del som verkar göra så, vilket borde innebära att det inte är så svårt att bara komma upp och hitta någon att fråga eller ännu bättre ha som guide!
Lycka till i paradiset!
/Stefan
 
Turist informationen på torget är inte öppen runt jul och nyår. Det finns inte mycket turister där uppe då.
Det är ganska dött där uppe.

Solen går ned den 5:e dec och kommer upp den 5:e jan. Men det går att åka skidor ändå, det är ju inte mörkt ute hela dagarna. Snö finns det säkert uppe i fjällen, men det är inte säkert att det ligger nån på havsnivå.

Det är nog bäst att ta reda på lite om äventyrscenter eller likn. innan du drar.
Kolla med Nord Norsk Klatreskole. Dom kanske har nåt.

http://www.nordnorskklatreskole.no
 
Ta med pannlampa....

och förbered dig på korta men intensiva dagar. Snacka med locals så du inte slösar bort dagar på att söka i onödan.

God tur
Martin
 
Åka Skidor

I senaste nummret av Åka Skidor är det ett reportage om Lofoten och att dömma av bilderna så ser det fantastiskt härligt ut :)

Tyvärr så ger dom inga tips på guider eller dyligt

Mvh
Magnus
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.